tirsdag den 2. marts 2010

Sammenhæng

Skærende smukt lys i disse dage. Måske er det bare mig, der er hypersensitiv - og det er jeg, for jeg tog engang en test, hvor jeg kunne genkende 17 ud af fænomenets 20 kendetegn, hvilket var et pænt stykke over bundgrænsen for hvornår, man hørte ind under prædikatet - men jeg går virkelig rundt med en klump i halsen meget af tiden. Fordi mit system virkelig ikke véd, hvordan det ellers skal reagere på det faktum, at verden i den grad er der. De mindste detaljer står frem med den største klarhed - selv det mindste stykke åndssvagt affald på gaden er med en blændende kraft - og alt synes gennemtrængt af sammenhæng.

Det er også bl.a. derfor, jeg nok ikke kan være andet end religiøst indstillet i en vis forstand. Jeg har en skyklap, jeg ikke kan lukke ned.

Tror, at det løber i familien. Ingen tvivl om, at min farmor også kendte fænomenet, og min oldefarbror Victor - nævnt før på disse sider - gjorde muligvis en karriere ud af det i Pinsekirken, hvor han fandt sine forklaringer. Hans selvbiografi myldrer i hvert fald af knivskarpe sansninger, og han havde en lignende evne til at se dybere mønstre i alt. Ingen tvivl om, at troen på Jesus satte ham fri, som digtningen til et vist punkt sætter mig fri. Troen organiserede simpelthen mylderet i hans hoved.

Så nemt kører det ikke for mig. Måske han simpelthen havde andre forudsætninger med hjemmefra for at tro? I hvert fald har jeg mine forklaringer, men de er langt mere tågede, og de giver mig ikke noget eller nogen, jeg kan læne mig op af i det store, kosmiske spil.

Men ordene kan jeg. De er min sikkerhedsventil. Dér bliver mylderet overskueligt og til at formulere.

Min farmor, derimod, fandt aldrig rigtigt noget outlet for sit "mylder", og virkede følgelig ofte forbrændt af tilværelsen. Det må fandeme ikke have været nemt at være hende. Men hun kæmpede sejt og længe. Respekt for dét.

Ingen kommentarer: