onsdag den 31. marts 2010

Ny blog?

Er på det seneste begyndt at spekulere over hvorvidt al den tid, jeg mellem år og dag bruger på at skrive specielt denne blog - min lyrikblog er pt. i en helt anden grad et udstillingsvindue, som jeg kan og vil styrke udbredelsen af ved enhver given lejlighed - er vel brugt. Jeg mener: Der ligger snart to års arbejde i den, men den har kun vundet seks faste læsere, og den er stadig ikke over de 1000 hits.

Ikke at det indtil nu har gjort mig så meget. Jeg skrev dagbog som teenager, hvor jeg gennemgik en kriseperiode, som på mange måder mindede om den, jeg har været igennem siden det første indlæg her, og ligesom dengang har denne blog været en stor hjælp i forhold til at sortere i og bearbejde mine tanker. Fra tid til anden er der endda dukket ting op her, som har haft en eller anden skæv, litterær kvalitet. Men jeg ved ikke i hvor høj grad, jeg egentlig synes, at bloggen har den funktion nu. Også netop fordi den indtager en mærkelig position mellem det private og det offentlige: I kraft af netmediets udbredelse kan jeg kun i ret overfladiske tilfælde skrive om de ting, jeg virkelig gør, tænker og føler her - resten er der pga. diverse hensyn trukket et slør over. Så det er hverken en ordentlig dagbog eller et ordentligt stykke litteratur/fagligt arbejde...

Umiddelbart er min indskydelse at lukke og slukke den her blog, som man kender den, og lave en mere offentligt rettet - men af samme grund selvfølgelig mindre personlig - side, der kun inkluderer kunstneriske, filosofiske og politiske udsagn. Jeg har ikke tænkt mig at slette alt det, der allerede er skrevet - selvom meget af det gør ondt at læse læse igen, er det allerede delt én gang, og jeg véd, at passager er værdifulde for andre end mig. Har endda overvejet, om noget af det kan omarbejdes i bogform. Den nuværende side bliver, om end i "frosset" udgave. Men for mig vil det være en stor befrielse, hvis man én gang for alle kan skille skæg fra snot - lade privat være privat og offentligt offentligt. Så undgår man også at skulle gå på listefødder over for sine nærmeste, der til tider synes, at man har overskredet en fin grænse alligevel - skellet mellem det, der kan offentliggøres, og det, der ikke kan, er forskellig fra person til person, og jeg er sgu nok ret hårdhudet, hvad den slags angår. Hvilket ikke er skide praktisk.

Men hvad siger I, læsere? Er der en overvejende stemning for, at bloggen fortsætter, som den er, kan det selvfølgelig lade sig gøre. Jeg har gjort det her i lang tid, og selvfølgelig synes jeg stadig, at det er interessant at have sit liv og sine tanker dokumenteret fra dag til dag. Men i modsat fald vil det også passe mig fint at få et ordentligt panser...

Tænke- og kommentarperiode: Påsken over.

6 kommentarer:

Pia Valentin Lorentzen sagde ...

Jeg tror, at rigtig mange bloggere har det samme problem som dig med deres blog. Jeg har i hvert fald selv haft de samme betænkeligheder og lukkede sågar min blog ned i et helt år. Mit problem var det samme som dit. Hvorfor egentlig skrive, når der tilsyneladende er meget få læsere? Samtidig havde jeg problemer med, hvor privatlivets grænse går. Jeg overvejede at starte en ny blog op, hvor jeg var anonym, for derved at kunne få vendt personlige tanker og følelser og samtidig få andres mening om div. problemstillinger i livet. Det anonyme ville gøre det nemmere at være ærlig. Men jeg ville jo osse gerne skrive om mit "forfattervirke". Efter et års tænkepause kunne jeg ikke lade være med at skrive på bloggen - så nu er det blevet til et underligt misk-mask af skrivningsrelateret ævl og privat ævl - men jeg er ikke kommet løsningen nærmere. I virkligheden kan jeg nok kun sige til dig, at jeg synes godt om din blog og dine blandede indlæg, skrivningsrelaterede eller ej. Jeg håber ikke, du lukker bloggen.

pter sagde ...

fortsæt, fortsæt, fortsæt....

Anonym sagde ...

God blog.
Bliv ved!

Jens Keis Kristensen sagde ...

1) Du har i hvert fald 7 faste læsere, jeg er blot ikke registreret som sådan.
2) Det har været en meget bevægende oplevelse at læse din blog. Det er et modigt projekt, du har gang. Stor respekt for at du måske ikke længere har lyst til at dele dit inderste med andre 8det allerinderste deler man jo kun med sig selv...). Anyway, jeg stemmer klart for at bloggen forbliver som den er.

CillyBilly sagde ...

Jeg holder jo meget af at læse din blog, men synes samtidig det er noget, du skal gøre op med dig selv i forhold til, hvor meget af det private 'dig', du har lyst til at have svævende her ude i cyberspace. Jeg kan godt forstå, hvis du har lyst til at beskytte digselv lidt. Men gør det du har brug for!

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Pia@ Ja, det er noget af en problematik... Nu, hvor jeg har taget skridtet over i en anden form, føles det ret godt, men selvfølgelig står jeg med det problem, at jeg ikke ved, hvor jeg skal gøre af de mere personlige erfaringer. Ønsker dog ikke at vende tilbage til den nuværende situation... Måske er løsningen at trække mere på hovedstolen rent litterært. Ønsker i hvert fald ikke at blogge anonymt - for mig vil det være lidt besides the point, selvom jeg godt kan se friheden i det.

Jens@ Ved godt, at der er flere, der kigger forbi... Og har i øvrigt nok også selv lidt været skyld i den manglende udbredelse... Er jo på min egen facon også en lidt blasert person. Men har jeg kunnet bevæge, har det været det hele værd!

Cille@ And I did :-)