lørdag den 20. marts 2010

Clash of the titans (eller noget)!

Havde i de foregående dage bygget en del op til gårsdagens poetiske stævnemøde med Pablo Llambias og Troels Boberg på Bureauet, men efter en lang og hård arbejdsdag, der blev efterfulgt af flere timers kritisk gennemgang af det sidste halve års lyriske produktion, havde jeg muligvis slet ikke energi til at være nervøs, og det virkede for mig. Selvom det pludselig viste sig, at jeg skulle læse 2 sæt á 10-15 minutter i stedet for det ene, jeg havde forberedt, kørte jeg bare på, og det hele sad stort set i skabet. Det gjorde det også for de to andre. Bobergs indslag var sublimt musisk, mens Llambias leverede underfundig civilisationskritik fyldt med stærke pointer og punchlines, og bagefter var alle, man snakkede med, enige om, at vi havde matchet hinanden godt, selvom vi ret beset var to opkomlinge versus en fra "parnasset", og at arrangementet på stort set alle planer var vellykket. Det, der måske havde kørt mest trægt, var jam-delen, eftersom de to andre ikke rigtigt havde prøvet den før, men efter et par false starts kom dét nu også til at fungere ganske rimeligt.

Men i det hele taget var det lidt skægt at se, hvordan rektoren fra Forfatterskolen reagerede på, at han lige pludselig stod på en decideret undergrundsscene - og i en uvant situation. Han var meget tavs og indesluttet til at starte med, hvilket jeg ikke vidste, om jeg skulle tolke som arrogance, men efter et stykke tid - specielt under jammet - kom det til at stå klart, at det simpelthen var usikkerhed over for konteksten, det handlede om. Og bagefter var han høfligheden selv. Men det er jo det: Af og til kan man glemme, at "ikoner" også simpelthen er mennesker, og at det kan kræve et vist mod at vove sig ned i "vækstlagets fugtige kældre" og eksperimentere med nye former for optræden, når man først har etableret sig, selvom det efter min mening er lige præcis det, alle bør gøre. Llambias vovede springet, han kunne bunde, og han har i dén grad vundet min respekt på det. Og på sit fine materiale, naturligvis.

Næste gang er det Søren Ulrik Thomsen, der skal ud i samme situation. Bliver spændende at se, hvordan dét kommer til at spænde af...

Bagefter blev der udvekslet idéer til oplæsningerne under 9000 Ord i Aalborg om en måneds tid. Både Louise og Tanja Truelsen, som skal med, var der, og bliver tingene, som vi vil have dem, venter der publikum deroppe en del overraskelser d. 24/4...

1 kommentar:

pter sagde ...

vi glæder os så hurtigt vi kan...