mandag den 22. februar 2010

Nord og Syd

Er på stand by igen. Fra i aften og fremefter er ugen pænt fyldt ud med oplæsninger osv., og det er mere et spørgsmål om hvor meget, jeg gider, end hver meget, der foregår. Men lige nu sidder jeg bare og lytter til den bidende polarvind og de hylende sirener udenfor, mens Louise, for hvem forkølelsen har udviklet sig til noget lidt mere ubehageligt, forsøger at komme sig i drømmeland inde ved siden af.

Vores nye projekt: At gense Nord og Syd på dvd. Vi har allerede moret os meget over den svulstige, overbenyttede underlægningsmusik og en del af persongalleriet, der simpelthen er de rene papfigurer. Men så igen har Patrick Swayze og Kirstie Alley - med henholdsvis Orry Main og Virgilia Hazard - fat i roller, som trods alt har en vis resonansbund: Han er ikke kun en helt, hun ikke kun en skurk. Bare to mennesker, der efter bedste evne forsøger at gøre det rette ud fra det, de tror på - med hvad det så indebærer af konflikter og brådne pander. Hvilket - tilsat et nogenlunde nuanceret billede af tiden omkring den amerikanske borgerkrig og et vellykket episk swoon - lige akkurat redder serien fra at være tv-dramatikkens svar på Faktas billigste ketchup.

3 kommentarer:

CillyBilly sagde ...

Dang, den så jeg sgu ikke frivilligt... :)

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Indrømmet: Det er et dirty drug. Men den slags kan jo også være vanedannende...

CillyBilly sagde ...

Jo, jeg skal da heller ikke kunne sige mig fri for sådanne guilty pleasures... :-X