mandag den 22. februar 2010

National?

Har taget den nye indfødsretsprøve for sjov. Kvalificerede mig lige akkurat til at være dansk statsborger. På den anden side spiser jeg gerne svinekød. Det må vel også tælle noget i det samlede regnskab, selvom jeg - i kølvandet på Dansk Folkepartis tagen copyright på vores nationalsymbol - har det med spontant at gribe ud efter en dunk benzin, når jeg ser et dannebrogsflag.

På den anden side har jeg udviklet en vis forkærlighed for de ikke-danske elementer i mit stamtræ. Er faktisk stolt over at være "Magleby-perker" - del af en befolkningsgruppe, der efter 500 år stadigvæk ikke fuldt ud har ladet sig integrere. For hvorfor hulen skal man ikke være stolt af, hvad man er - fremmedartet eller ej? Og af samme grund er jeg også stolt af de romaer, der befinder sig andetsteds i træet, selvom en del af min familie var ved at få kaffen galt i halsen, da jeg havde fundet frem til dém. Der er ikke en døjt i vejen med at være "sigøjner" - dele blod med et folk så livskraftigt, at det har kunnet eksistere videre gennem i hvert fald 1000 år, selvom det hele vejen igennem har været udfordret af fordomme, forfølgelse og dårlige sociale forhold, der meget af tiden har henvist det til at hustle sig igennem livet. Jeg er ikke "folkelig" by any means - tilhænger af lave fællesnævnere - men jeg har en del respekt for den slags stolthed og menneskelig stamina. Det er den slags sammenhængskraft, et godt folk har - og et endnu bedre tilmed anerkender og respekterer, når det genkender den hos andre.

Jeg er selvfølgelig også stolt af at være dansker. Dansk kultur har mange udmærkede træk, og jeg er endda sådan indrettet, at jeg ville tabe en væsentlig del af mig selv, hvis jeg ikke kunne henleve min hverdag i netop disse landskaber. Har bare aldrig oplevet at være så lidt stolt af det, som jeg er nu. Utroligt at en gruppering som DF, der i hvert fald har rummet mange gamle frihedskæmpere, og som for et godt ord slynger omkring sig med ordet "landsforrædder", i dén grad kan forråde sit eget land ved at få en stor del af de indfødte til direkte at skamme sig over deres ophav...

2 kommentarer:

CillyBilly sagde ...

Fåkking hørt

peter sagde ...

1. Der er ikke en jyde, der ikke har noget noget sigøjner i sig, inkl. mig selv.

2. mht. indfødsretsprøven: i betragtning af hvormeget du altid har skrevet om vejret - og ikke bare de sidste par måneder - så er du nærmest over-integreret :-)

KH 4-generations-indvandreren