onsdag den 3. februar 2010

Hall of mirrors

Delte blade ud for Geiger i går - to solide kasser, der blev båret rundt på Nørrebro til fods i sne og ælte. Fanden til arbejde. Men så fik jeg mig også en sludder over kassen i Møllegades Boghandel. Altid godt at komme dér. En højborg for litterær idealisme - uanset hvem, der står ved kassen, kan man være sikker på, at det er en velbelæst ildsjæl.

Købte Wolfgang Flürs I was a Robot i Stereo Studio på tilbud - hans magnum opus om årene i Kraftwerk. Interessant læsning. Ikke mindst fordi den bare har gjort mig endnu mere forvirret over hvad, mit store idol i æstetisk henseende, Ralf Hütter, er for en fisk. En psykopat, der ville have været et sandt hit i SS, hvis han havde været født nogle årtier tidligere, eller i virkeligheden en ensom, potentielt selvmordstruet stakkel, der er faret vild i sin egen spejlsal af robotter, cykler og teknik i forsøget på at distancere sig fra sin egen enorme sårbarhed? Flür giver netop ikke svaret. Han fremlægger situationer og synspunkter, men konkluderer ikke det store. Bortset fra, at han - alt efter fasen i samarbejdet - skiftevis har trivedes og frosset i Mr. Hütters kuldezone.

Men ellers en meget sludrende bog. Flür er ikke forfatter. Han havde bare en enkelt historie, der skulle fortælles.

2 kommentarer:

Jens Keis Kristensen sagde ...

Har også læst bogen, synes der var nogle meget sjove anekdoter. Kan du anbefale andet Kraftwerk-litteratur? Og forresten udgav Martin Hall for over 20 år siden et kassettebånd ved navn Hall of Mirrors, hvor han i øvrigt gav debut til irma Victoria

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Ja - den bedste bog om bandet, jeg har læst endnu, er nok Pascal Bussys "Man, Machine and Music", der er anderledes lige på og all round. Et must.

Ved det, for jeg har det selv. I øvrigt et glimrende bånd - burde indgå i hans serie af genudgivelser, hvis man spørger mig.