mandag den 15. februar 2010

Fastelavn - the sequel


Fin eftermiddag i Hollænderbyen. Ikke kun pga. den blændende - og stærke - traditionelle rompunch, de serverede på Amagermuseet (sikrede mig en flaske af "råvaren" bagefter), men også selve tøndeslagningen, der jo foregik på den måde, ar byens gårdejere hamrede til skidtet - som var dekoreret med nederlandske farver og mønstre - med køller fra hesteryg i en sen udgave af amagerdragten. Kraftfuldt - og en opgave, jeg ikke ville have påtaget mig, hvis jeg, som dem, havde været rundt et x antal steder forinden for at søbe punch. Men ned kom den - og nej, der var hverken en levende kat (som for et par hundrede år siden) eller slik til børnene indeni (det sidste ville have været en tand for risikabelt). Og det var en større oplevelse for mig end som så. Jeg mener: Det var jo "mig", der red dér engang...

Inden da havde Louise og jeg - mens de andre var til koncert med Hugo Rasmussen i kirken - lige været museet rundt, så hun (vel primært) kunne se dragterne. Ved svinehuset rendte vi på en dreng, som eksalteret udbrød: "Der er en død due derinde! Totalt populært!" Det var der også. Der var til gengæld ingen grise i aflukket. Surreelt.

Fik en kop kaffe med Mogens, Karen et. al. (noget af hendes familie var med herovre) på Christianshavn bagefter. Han havde fået en stak slægtshistoriske materialer fra min oldefar Johannes' anden bror, Paul, der var et blik værd - og i det hele taget var det også skønt at se levende ansigter "hjemmefra".

Familie er guld værd at have.

1 kommentar:

grejsen sagde ...

fint at I kikkede ind tak for inspirationen til at tage til St Magleby
Og det kan godt være du ikke kan slå katten af tønden.. Steffen
Men Louise er heller ikke ueffen ...Steffen!!

Hils hende og sig at hun er både køn og klog ... skøn på det! (Dit heldige asen!)