søndag den 17. januar 2010

De er skøre, de romere.


Efter de foregående dages udfarenhed blev i går en rolig hjemmedag. Vi fik gjort hovedrent i den lejlighed, vi mere eller mindre overtog, som den var, mens vi hørte Kliché for fuld hammer. Og om aftenen stod den så på rødvin, musik fra YouTube og lidt tegneri, før vi sluttede af med at se nogle romere dø. Yup, vi arbejder os stille og roligt igennem begge sæsoner af den i øvrigt glimrende tv-serie Rome, og selvom vi efterhånden har sat os nok ind i romersk historie omkring år O til at vide, hvad der sker næstefter - next up på bodycount-listen: Brutus - bliver vi vel holdt lidt fast ved skærmen af de ofte meget farverige måder, folk bliver slået ihjel på. I går var der f.eks. en, der blev pakket ned i en sæk fyldt med giftslanger, halvvejs druknet i et drikketrug til heste og - som den brillante finale - sprættet op med en dolk. Herlig terror! Stikvåben og en livlig fantasi kan nu engang nogle ting, maskingeværer og håndgranater kommer til kort over for.

Så vinterens anbefaling på dvd må være dén serie - evt. suppleret med Caligula-filmen og den lidt ældre serie I, Claudius, hvis man ikke har fået raffineret vold og outreret sex nok. Og det får man vel aldrig.

8 kommentarer:

CillyBilly sagde ...

Jeg er nu aldrig rigtig kommet ind i Rome, føler mig aldrig rigtig hensat til det gamle Rom i den serie. Og så har jeg aldrig tilgivet den HBO-serie (og muligvis den ellers udmærkede Deadwood fra samme kanal) at den kostede min elskede Carnivale livet allerede efter sæson 2, hvor historien langt fra var fortalt til ende. http://www.hbo.com/carnivale/
*Snøft* :'-(

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Synes nu også, at det gamle Rom er moderniseret en hel del i den serie - Marcus Antonius' ivrige brug af ordet "fucking" lugter i hvert fald lidt af at score billige points, selvom de bedagede latinere nu heller ikke var lige høviske at høre på altid... Har så ikke set Carnivale, men Rome døde også efter sæson 2, før historien var udtømt (men ok, så skulle serien også have kørt over mindst 100 sæsoner, tror jeg...). Manuskripterne var åbenbart for komplekse for den almindelige tv-seer... Oh my.

"Ave dementia!", som der var nogen, der sang engang...

CillyBilly sagde ...

Jeg prøvede at se Rome-piloten, men gav op fordi jeg synes der var for meget snaksnaksnak og for lidt handling (ikke at forveksle med action).
Jeg tror faktisk, du vil kunne lide Carnivále, det er noget af det bedste amerikanske tv som er lavet siden Twin Peaks, im(not so h)o. Michael J. Anderson, som er dværgen som taler baglæns (eller gør han?)i TP, er en vigtig person i Carnivale'et og spiller fantastisk. I det hele taget en magisk serie, men man skal kunne tåle et roligt tempo (hvilke hærdede Heimat-fans jo burde kunne... ;D). Der er tilmed tarot med i den, hvilket du vist har lidt forstand på, non?
Se den! (jeg ville låne dig den på dvd, men sæson 1 er udlånt pt. og jeg ka ved gu' ikke huske hvortil, hmmm)

peter sagde ...

Delirant isti romani!

peter sagde ...

Forøvrigt, skal man dyrke de gamle romere på film så er "Spartacus" en klar nummer ét!!
KH Peter (der var af en af de sidste generationer skolebørn, der fik lov til at lære latin. Ave latinitatem!!)
Ps. "Gladiator" er blot et ukrediteret remake af "Romerrigets fald" fra 1964 (hvor Sophia Loren spiller Lucilla, gæt selv om det er hende eller Connie Nielsen der virker bedst som romersk princesse). Ingen af filmene giver forøvrigt et særlig godt billede af det der i sin tid var europas mest populære sportsgren. Eller Commudus' kejserdømme for den sags skyld.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Mmmm, dværge og tarot, så er jeg på! Med mindre det er ét eller andet med, at nogen trækker "Death", og så dør folk :-D

Du må jo se, om du kan hitte den et sted - er i hvert fald med på en prøvekigger.

"Spartacus" er vist noget nær det eneste Kubrick, jeg ikke har set, så jo, mon det ikke er på tide at hanke op i den...

Havde også latrin i gymnasiet - hadede det som pesten. Først senere er det gået op for mig hvor praktiske, de småbrokker, jeg alligevel fik banket ind, faktisk var...

Har helt misset "Gladiator"... Men ok, Commodus var en kaos-kejser om nogen, så kunne være, man også skulle kigge på dén historie. I den ene eller anden af versionerne.

peter sagde ...

Don't Bother! Læs "the Decline and Fall of the Roman Empire" i stedet!

Ave!!

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Forfald er altid godt!

Hil!