mandag den 16. november 2009

What a bog-mess!

Interessant weekend. Fredag gik det løs med indtagelse af spirituøse væsker nede hos Pia, der blæste enhver spleen godt og grundigt ud af vinduet, før turen gik videre ned på Lygten, hvor yoyooyoy havde arrangeret en art avant-metal-aften. Fik naturligvis genoplivet diverse bekendtskaber i den kreds - ikke mindst med Anders, som jeg har en interviewaftale med her i eftermiddag - men først og fremmest fik jeg set noget god musik. Opvarmningsnavnet, amerikanske Booga, spillede godt nok overdrevet ambitiøse trommer til et kværnende dronetæppe - mere lovende end godt. Men da Morder gik løs med deres korte, metronomiske støjpunknumre - tænk Wire, hvis de havde haft lidt mere metal i årerne - var jeg totalt solgt. Og Yoke & Yohs, der ikke havde spillet i et stykke tid, luftede hele deres bøllerock-repertoire med hidtil uhørt power. Ikke uden grund endte koncerten med, at Toke storgrinende væltede bagover og var ved at tage nogle instrumenter med sig i faldet. Yoyooyoy: Det holder hver gang!

Lørdag var så dagen, hvor jeg skulle læse op til bogmessen i Forum for at præsentere Underskov 3 i Dansk Forfatterforenings stand. Nok det højst profilerede arrangement, jeg har medvirket i - men opmærksomheden var nu ikke overvældende. Alle mulige folk læste op alle mulige mærkelige steder, så publikum var nærmest overmættet af indtryk, og under hele seancen - vi var vist ca. 10, der læste op under den timelange blok, antologien havde fået tildelt - var der nok 15 tilhørere, da bølgerne gik højest. Men mit eget sæt forløb glimrende, og jeg måtte da også lange en enkelt autograf ud bagefter.

Dryssede lidt omkring med Louise, som også blev bedt om at læse op, bagefter. I det litterærlige supermarked. Som mindre syntes drevet af en reel litterær nysgerrighed end bare en lyst til at købe knaldromaner til spotpris og se giraffen. Der røg givetvis en del Liza Marklund etc. over disken den dag. Selv gik vi efter et par kvalitetsboder - tegneserie-paradiset Faraos Cigarer samt Rævens Sorte Bibliotek, hvor vi købte bøger af Roland Barthes og Marcel Proust - før vi blev så trætte af hele købmandsmentaliteten og menneskemængden, at jeg i hvert fald selv begyndte at gribe efter min huggert til sidst.

Udenfor løb vi ind i den tydeligste illustration af messens skæve balancegang mellem købmandsskab/hype og kvalitet, man kunne ønske sig. Der havde Det Poetiske Bureau nemlig placeret sin bod på fortovet. En syg og træt, men uknækkelig Rene Sandberg læste højt og passioneret op af Sacher-Masochs klassiske Venus i Pels, mens Henrik passede selve boden med dens stakke af bl.a. Lorca og Baudelaire. Lige meget hjalp det. Folk tog bare skyklapper på, mens de stift gik forbi på vej ind efter knaldromanen til kaminhylden...

Eftermiddagen gik oppe i Cph-arts kontor, hvor Baunbæk&Kristensen forfattede et fælles blogindlæg om messen, der kan læses på dette kultursite, samt forberedte to blokke til aftenens efterfest på Bureauet, mens der blev indtaget glögg.

På selve Bureauet var der ikke så mange mennesker, at det gjorde noget. Dem, der var der, var til gengæld alle sammen i enormt godt humør. Utroligt, men sandt: Sandberg stod på benene endnu efter en uge, hvor han havde været in charge næsten hele tiden, og med ham som konferencier blev publikum ledt gennem et godt, men noget inpromptu program, hvor Pia, der passede baren, blev trukket ud på gulvet for at aflevere den mest funky ordstrøm, jeg kan mindes at have hørt fra hendes side, og Ole Perregaard nærmest læste op fra hukommelsen. Selv gav Sandberg to sæt i eget navn samt ét, hvor han læste op af Hamsuns Victoria. For mit eget vedkommende blev det også til tre sæt, mens promillen steg og steg. I de to første blandede Baunbæk&Kristensen henholdsvis alt godt fra skrivebordsskuffen med uddrag fra Den Spaltede Rose - et fint parløb, hvor vi også oplæsningsmæssigt løftede hinandens form. Mit sidste sæt blandede ting fra starten af 90'erne, som jeg ikke havde læst op i 11 år, med helt nyt stof. Ikke mindst "Klynk", som jeg havde været meget usikker på, men nok udløste den bedste respons, jeg havde fået hele dagen. Og over hele aftenen hvilede der en dejligt løs, varm stemning, der gav mig troen tilbage på, at Bureauet stadigvæk kan være andet end internt fnidder. Det var med en dejlig fornemmelse i maven, at Baunbæk&Kristensen placerede røvene i taxasædet for at rulle ud til Hellerup, hvor der blev drukket flere juleøl og skrevet haikus om lort til langt ud på natten.

Søndagens største begivenhed var nok, at Peter Dyreborg - en af dem, der langes en smule ud efter i "Elfenbenstårnet st. tv." - åbent og venligt valgte at gå ind i min debat på Facebook. Den slags har jeg respekt for. Som jeg i øvrigt simpelthen har det for manden. Han er dygtig. Han er reelt ny. Og han vender op og ned på mange vante forestillinger. At jeg så er uenig med ham på flere planer er så, hvad det er, og jeg har tænkt mig at svare tilbage i samme tone.

Og nu sidder jeg så her og forsøger at tage mig sammen til at fungere. For det skal jeg. Mit interview med Anders Meldgaard, som jeg laver for Cph-art, finder sted i Valby, og inden det skal jeg lige forbi det sted derude, hvor min farmor blev født, samt den adresse, hvor min oldefar voksede op. Skal nok blive hyggeligt alt sammen. Men hold kæft, hvor er jeg træt og mættet af indtryk endnu.

Ingen kommentarer: