torsdag den 5. november 2009

Noget om "venskab"

Dolken sidste torsdag stak dybere, end jeg umiddelbart havde regnet med. Den pågældende person havde åbenbart - samtidig med, at hun førte gode miner til slet spil - slæbt rundt på en afsky for mig i længere tid, som jeg ikke engang nu har fået ordentligt begrundet. Bevares, jeg erkender gerne, at jeg er et uperfekt menneske. Ligesom i øvrigt hende, der førte våbnet. Men så igen regner jeg sgu heller ikke med, at nogen af dem, jeg omgiver mig med, er hverken helt eller halvt perfekte... Det ville simpelthen gøre dem uinteressante. Tale sit tydelige sprog om mangel på kompleksitet og dermed både følelser og tankevirksomhed. Og mig bekendt har jeg ikke gjort noget som helst for direkte at pisse vedkommende af i umindelige tider.

Det mest ubehagelige er dog, at hun for fanden ikke tog det problem, der åbenbart var, op til diskussion. På den måde har hun i lang, lang tid holdt mig for nar ved at foregive, at hun var en ven, mens hun samtidig - lader det til - forpestede mine omgivelser med vrangforestillinger af mig, der enten byggede på 10 år gamle oplevelser eller 5 år gamle betroelser. Givetvis til det punkt, hvor hendes mundlort også har spoleret et andet af mine gamle, nære og værdsatte venskaber.

Og selvfølgelig trak hun først for alvor dolken på et tidspunkt, hvor hun kunne sige sig selv, at jeg var sårbar...

Men så igen: Hvad kan Steffen anno 2009 bruge en smalsporet, opfarende liguster-småborger nødtørftigt forklædt som forvokset autonom til? Things change, people change and I've paid my dues a long time ago.

Den mest påtrængende konsekvens af det hele er imidlertid desværre, at jeg virkelig er begyndt at analysere mine resterende ven- og bekendtskaber for at se, hvem der kunne tænkes at gemme knive i ærmerne. For dem, der har, og som ikke har nosserne til at flashe dem åbent, så man ved, hvad man har med at gøre, skal ud af mit liv. NU! Jeg har et liv, jeg skal leve. I real time, tak! Omgivet af mennesker, der vil mig det bedste, og omvendt.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

AMEN!

Mel sagde ...

Hørt!