onsdag den 14. oktober 2009

Poesi og krukkeærter

Igen en flittig dag. Blev opfordret til at finde nogle jyske digtere, som evt. kunne optræde på Bureauet, og selvom jeg ikke ligefrem vælter rundt i den slags kontakter vest for Lillebælt - i modsætning til gennem det seneste års tid gik jeg meget rundt i min egen isolerede boble derovre - lykkedes det mig dog at samle en liste på fire navne af et tilstrækkeligt højt niveau med tilhørende udvalgte tekster, jeg kunne foreslå. De fleste af dem bekendte af mig, så hører du en dag noget...

Det næste projekt blev jeg indirekte inspireret til i går, da jeg modtog en tyk kuvert med billeder af ældre slægtninge fra Dragør Lokalarkiv. Nemlig et stykke om egnsretter og -drikke fra St. Magleby, som nu er blevet publiceret eksklusivt på min slægtshjemmeside. Har besluttet at udsætte mig for krukkeærter - puré af gule ærter med tilhørende flæsk - i aften. Og så kan jeg i øvrigt personligt anbefale denne traditionelle hollænderpunch, der stadigvæk den dag i dag bliver serveret, når mændene i St. Magleby rider rundt til gårdene ved fastelavnstid:

Rompunch:

1 del hugget sukker

2 dele rom - gerne stærk, allerhelst 80 %.

3 dele vand

Varmes op uden at koge.

Skål!

Ingen kommentarer: