søndag den 18. oktober 2009

Kudos

Vil man lege manipulerende over for mig, må man hellere i enhver forstand være god. At jeg vælger at tro på det bedste i folk, og at jeg ikke selv tænker i dét mønster, er ikke ensbetydende med, at jeg er hjernedød.

Jeg ser. Jeg gennemskuer. Jeg vurderer. Og til syvende og sidst er jeg nok en sjældent rendyrket "no bullshit"-type.

Indtil videre er kun én person, for hvem manipulationen er et væsentligt greb her i tilværelsen, blevet fundet værdig til at indgå permanent i min omgangskreds.

For at nå dertil, skal man have en pokkers god moralsk habitus! For nej, intet menneskeligt træk er skidt i sig selv. Alt er redskaber og kan bruges til alt.

Men at have evner for at manipulere kan lokke enhver meget hurtigt i den forkerte retning. Og gør det i hovedreglen. Faktisk vil jeg udtrykke det sådan, at det menneske, som kan rumme den egenskab uden at blive en regulær psykologisk dødsstjerne, fortjener enhver respekt.

Den er hermed tildelt.

5 kommentarer:

CillyBilly sagde ...

Det er vel igen den der med at målet ikke helliger midlet, ligegyldigt hvor *helligt* målet så er - hvis midlerne er fæle bliver hele historien bare fæl.

Anonym sagde ...

Kudos for at være über-kryptisk!

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Cille: Ja, og så alligevel. Har rent faktisk set en specifik person opnå positive resultateter med midler, som til tider har været uldne.

Louise: Fik bare nok af folk med bagtanker generelt, og det var derfor, jeg primært skrev oplægget. At en, vi begge to kender, så bryder mønstret på positiv vis - og derfor endte med at blive indlæggets omdrejningspunkt - er så noget andet. Dét har jeg respekt for! Mere kryptisk er det sådan set ikke.

Anonym sagde ...

Damn...fatter stadig ikke en bønne...L

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Måske du gør nu :-)