tirsdag den 27. oktober 2009

Büld

Hører blandede optagelser med Büld - det hedengangne aalborgensiske postpunk-band, som nærmest er husorkestret i romanversionen af Nordkraft. De blev opløst, før jeg i sin tid kom til den by, så selvom bogen var en nøgleroman, hvis persongalleri jeg delvist kendte i virkeligheden, var jeg faktisk længe i tvivl om hvorvidt, der rent faktisk havde eksisteret et band af det navn. Men det havde der så altså, og nu har jeg omsider fået sat lyd på det. Hm. Joy Division med en hel masse Before ind over. Men med gode sange, stærk energi og en - for den tid - beundringsværdigt uskabet forsanger. Af nordjysk postpunk fra den tid vil jeg nok (selvom jeg stadig mangler at høre noget Sparkplugs og VI) altid foretrække Slæng's, der var den tand mere originale og melodiske, but this really ain't bad. De burde lægge noget på MySpace.

3 kommentarer:

peter sagde ...

Büld er legendariske - ikke mindst fordi det i midten af firserne lykkedes dem at skrive deres navn øverst på kraftværket "Nordkraft"s højeste skorsten med enorme bogstaver. De kunne ses helt fra mit hjem i Vejgaard 3-4 km væk. Dette "værk" bestod i adskillige år.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Ja, kender godt historien. Også om, at det blev lavet på et syretrip. De levede livet, de drenge.

MikeY sagde ...

Hej Steffen,

Nogen ide om, HVOR man kan lytte til dem?
/vh Mike