torsdag den 24. september 2009

Aparte-ruller


Så gik der nogle dage. Mest fordi der har været tryk på. Og sådan skal det være!

TOG på Bureauet tirsdag. Men den poetiske tirsdag flød totalt ud, for en gangs skyld. Der var åben scene, og der kom ikke et øje. Bortset fra tre digtere med tekster i lommen: Mig, Louise Kristensen og "Troldemor". Nuvel, vi kunne da bare underholde os selv, så, og det gjorde vi ved at gå ned i kælderen, der var ved at blive bygget om, og lave poetiske klovnerier. Jeg legede Elvis med et gustent støvsugerrør, Louise læste op i en indkøbsvogn, og Troldemor var lige ved at bore sig selv i hovedet med en Black & Decker! Happy - and wet - times!

Onsdag stod i pakningens tegn, mens jeg plejede de grummeste tømmermænd og en truende forkølelse. Og også i dag blev der smidt bøger i bæreposer etc.

Men først og fremmest var dagens projekt at tage ud på Lokalarkivet i Dragør for at lave den eneste dags solid research, jeg har haft mulighed for i min tid herovre - enten har åbningstiderne passet ad helvede til i forhold til arbejdet, eller også har der helt været lukket, når jeg har haft fri. I dag lykkedes det, og med hvilke resultater! Frådsede i anetavler, skattelister, aparteruller og andet godt hele for- og eftermiddagen. Men to ting stod frem. Den første var min 3 X tipoldefar Pieter Pietersen Pouls' erindringer fra bl.a. krigen mod England først i 1800-årene. Et helt uundværligt dokument! Også i forhold til hans personlighed - stolt, men også meget tør og privat. Man skal læse godt til mellem linjerne for at nærme sig ham som menneske. Desværre. Den anden var en række for mig ukendte fotos af aner. Den ene, min tip-tipoldemor Johanne Hans Jansen Heins, var en af de smukkeste kvinder, jeg kan mindes at have set!

Kort sagt en vel tilbragt eftermiddag. Og personalet var venligt og hjælpsomt, hvilket min lange forudgående korrespondance med folk på stedet i forvejen havde givet mig en fornemmelse af.

Men bagefter gik turen i hastefart med bus 350S ind mod Huset i Magstræde, hvor jeg havde lovet at læse op i Underskoven samt afhente mine 8 eksemplarer af Underskov 3. Min sidste performance herovre i et stykke tid, går jeg ud fra, og derfor en, jeg havde gjort mig temmelig umage med. Første sæt sad temmelig meget lige i øjet, selvom konferencieren introducerede mig med forkert for- og mellemnavn - noget, jeg ikke undlod at rette. For jo, jeg er stolt af både Baunbæk og Pedersen! Bedre endnu gik det dog i anden ombæring, hvor jeg præsenterede de mere polemiske ting "Folkets Vise" og "Universets Fæ" - sidstnævnte foran en crowd, der rummede flere af de populistiske digtertyper, dét digt bed af! Men skulderklappene manglede ikke bagefter anyway...

Flere kom over for at få bogen signeret. Lettere absurd. Har kun skrevet autografer én gang før - da jeg debuterede i Collage og Hvedekorn for 100 år siden. Og da kun til kammerater. Det er beærende, men jeg ved virkelig ikke selv, hvad jeg skal med den slags gniderier... Holdt op med at bede om dem, da jeg var fyldt 15, og kun to gange er jeg faldet i siden: Da jeg snublede over et signeret eksemplar af Sophus Claussens Antonius i Paris, og da jeg i '98 mødte Lydia Lunch i Århus. Men jeg mener: De folk er edderspandereme også helte i mit univers!!! Hvad er mit blæk værd i forhold???

Det allerbedste var dog næsten alle de folk, der var der... Zittergong, Sandberg, Dyst, Bo Lille, Nete Eriksen og Louise K., som jeg sad og skrev småsyrede digte sammen med, når den øvrige seance blev en tand for kedelig. To eller tre mere, og de væsentligste digterkolleger, jeg har haft herovre, havde været der allesammen. Gode gensyn - håber, jeg snarest ser dem alle igen, selvom det ikke ser skidegodt ud den næste måneds tid eller to...

Men nu vil jeg se dyner. Another day well spent.

Ingen kommentarer: