mandag den 21. september 2009

Mmm, lunkens!


Har i de senere dage fordybet mig i Erik Koed Westergaards Danske Egnsretter, der tegner omridset af et ganske andet dansk køkken end det, vi kender i dag - fra før frikadeller og bøf med løg blev signaturretter. Mangt og meget får tænderne til at løbe i vand - fra sømandsretten indianerrøv til den sønderjyske vinsuppe - mens andet (Kroppingerne fra Vestkysten, der bedst kan beskrives som fyldte fiskehoveder) bestemt ikke gør. Men specielt interessant for mig er et lille afsnit om køkkenet på Amager, der afslører rester af den kogekunst, hollænderne tog med sig i 1521. Og lave mad, det kunne de - fra krukkeærter (gule ærter med skinke eller flæsk, der rundes af med smørklat og revet peberkage på toppen) til lunkens(store æbleskiver med safran og svesker). Skægt, at netop kogekunsten måske er det mest autentiske led, man har tilbage til de mennesker - minderne er borte, men smagen består.

Apropos Amager tager jeg i morgen til Søborg for at pakke mine ting og flytte. Kanske jeg lige skal kigge derud endnu en gang?

Ingen kommentarer: