tirsdag den 29. september 2009

Ende neu!

Fik bugseret alt mit habengut ind i Helenes lejlighed i går aftes efter en forblæst og regnfuld tur over Storebælt, hvorefter jeg kollapsede efter en flyttebajer eller to. Havde så også været igang med at bære ting - først til storskrald, senere ind og ud af flyttebilen - siden kl. 10 om formiddagen. Men sov ikke helt roligt. Mens jeg havde været væk, var Tilden sprunget ud af badeværelsesvinduet og taget på sit livs første større springtur. Først her til aften dukkede hun op igen med et blad hængende i knurhårene og burrer på halen - uden at være blevet påkørt af trafikken på Svendborgvej eller revet til blods af større, mere garvede katte. Nu ved jeg hvordan, man må have det, når man sender sin teenager ud på den første vilde bytur...

Og nu sidder jeg så her i min nye tilværelse som "husfader" (som man ville have sagt det i folketællingerne i gamle dage) i Højby. Pragtfuldt - det er her, jeg skal være, og jeg har mentalt boet her i månedsvis - men også udfordrende i det næste stykke tid. På den praktiske side er der mangt og meget, der hænger efter den turbulente sommer.

Imens modtager jeg løbende rapporter om, at den gamle kreds omkring Det Poetiske Bureau er ved at gå totalt i stykker pga. allehånde tåbelige, barnlige intriger. Forstemmende læsning. Nye folk er delvist klar til at tage over, hvilket er glædeligt, men der er virkelig en del folk, jeg ellers havde investeret en masse sympati i, som opfører sig utilladeligt latterligt for tiden. Dem, jeg holder allermest af, har dog indtil videre gjort en rimelig figur.

Sonderede caféer nede i byen i dag. Det burde kunne lade sig gøre at få en ordentlig poesiklub op at stå herovre. Har en plan og en idé om hvilke folk, man i den sammenhæng kunne kontakte med henblik på samarbejde. Tvivler heller ikke på, at det sikkert vil blive en rimelig succes. Er der noget, Odense i den grad mangler, er det kulturelt initiativ - publikummet er der tydeligvis. Så jeg lægger skumle planer, der evt. kunne inkludere Brandts Klædefabrik. Men jeg er ikke færdig med at buzze endnu.

"Ende Neu!", som gode, gamle Einstürzende Neubauten sang engang...

7 kommentarer:

Martin Petersen sagde ...

Teater Momentum er vel en oplagt mulighed til den slags ordkasteri?!

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Er det ikke bare et teater, om end et progressivt at slagsen? Snakker om et regulært klubarrangement. København, Århus og sågar Aalborg har sine...

Martin Petersen sagde ...

Teater Momemtum kan lidt af hvert, lad os hellere kalde det en kulturel højborg.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Hjemmesiden taler kun om teater... Hvordan og hvorledes?

Martin Petersen sagde ...

De kører også det, der hedder Momentum Weekend, hvor de andre kulturarrangementer er listet. Jeg ved intet om hvordan det fungerer i praksis, men jeg har da været til digtoplæsninger der et par gange, poetryslam har de også på programmet, samt koncerter og så den røvsmalle biograf. Peter H. Olesen spiller dernede den 17. og Er De Sjældne den 24., et par oplagte muligheder til at se stedet.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Hm, sounds interesting. Og Olesen skal man jo næsten se...

Martin Petersen sagde ...

Vel mødt.