fredag den 28. august 2009

Kanon

På Facebook begyndte jeg spontant for nogle uger siden - med indtil flere indspark/remindere fra Louise Kristensen - at samle min egen idé om en dansk sangkanon. Her er de titler, der dukkede op undervejs, suppleret med en del ting, jeg kunne se manglede, da listen blev ordentligt samlet. Og jo, der er helt sikkert mangler på listen stadigvæk (hen imod slutningen har den en meget tydelig rockkant, må jeg indrømme, på trods af, at jeg faktisk henregner folk som Goodiepal, Trentemøller og Future 3 til The Greats...). Til gengæld har Kulturministeriet ikke postet penge i den...

Drømte mig en drøm i nat (folkevise)
Ebbe Skammelsen (folkevise)
Dronning Dagmar (folkevise)
Ingemann/Trad.: Dejlig er Jorden
Kingo/Trad.: Sorrig og Glæde
Det var en lørdag aften (folkevise)
St. St. Blicher/Oluf Ring: Sig nærmer tiden
I en seng på hospitalet (gårdsangervise)
Viggo Stuckenberg/Emil Reesen: To Som Elsker Hinanden
Sven Møller Kristensen/Herman D. Koppel: Sangen om Larsen
Bodil Kjer / Poul Reichardt: Den allersidste dans
Bodil Kjer: Musens sang
Knud Vad Thomsen/Sigfred Pedersen: Jeg plukker Fløjsgræs
Bent Fabricius-Bjerre: Forelsket i København
Four Jacks: Mandalay
Grethe & Jørgen Ingmann: Dansevise
The Cliffters: Django
The Rocking Ghosts: Belinda
The Clidows: Hæng mig
Cæsar: Storkespringvandet
Peter Belli & Les Rivals: Ulven Peter
Savage Rose: A Girl I Knew
Steppeulvene: Itsi-Bitsi
Young Flowers: Oppe i Træet
Trille: Øjet
Røde Mor: Lil' Johnnys Mund
Skousen & Ingemann: Herfra hvor vi står
John Mogensen: Sidder på et Værtshus
Gasolin': Langebro
Povl Dissing & Burnin' Red Ivanhoe: Snehvidekys
Lecia & Lucienne: Rør ved mig
Grethe Ingmann: Hvor er alle drømmene?
Shit & Chanel: Smuk & Dejlig
Bifrost: Narresang
Clausen & Petersen: Friheden Flyver
Jomfru Ane Band: Plutonium
Tømrerclaus: Hepar, Hepar
Sods: Copenhagen
Sebastian: Romeo
Ballet Mécanique: Leathern
Kliche: Ansigt til Ansigt
Moral: Whispering Sons
Tristan T.: Drengen og Trillebøren
Anne Linnet & Marquis de Sade: Nattog
Scatterbrain: The Rain in My Heart
TV-2: Vil du danse med mig?
Elisabeth: Tågedage
CV Jørgensen: Vennerne og mig
Lars H.U.G.: Elsker dig for evigt
NRG: Ung i Arbejde
Simcess: Life of Beauty
MC Einar: Poptøs
Nanna: Forår i Fængsel
Lilholt Band: For at tænde lys
Dr. Baker: KAOS
Gilmartins: Chinese Rebels
Max M: Technology is God
DAD: Grow or Pay
Mental Generation: Cafe del Mar
Miss B. Haven. Kandis Karrusel
Ludo-x: Twilight Train
Bleeder: Knucklehead
Martin Hall: Another Heart Laid Bare
Denmark: Soft in the Middle
Sort Sol: Erlkönig
Psyched Up Janis: Strange Pier
Nikolaj Nørlund: Den Støjende Tid
Tritonus: Sparkle
Rhonda Harris: So Happy
Moi Caprice: The Sun & The Silence
Love Shop: Min Elvis
Mew: Mika
Tiger Tunes: Long Distance Goodnite
Wäldchengarten: Soilent Green
Spids Nøgenhat: Når Spindelvævene Blomstrer
The Loveless: Follow
Singvogel/Peter Laugesen: Hotellet Brænder
Under Byen: Det er mig der holder træerne sammen
Olesen-Olesen: Ikke langt herfra
Niels Skousen: Dobbeltsyn
Mit Nye Band: Etiopien Bag et Forhæng
Manuskript: Moldova
Viva Vertigo: Jaguar Tornado
Kirsten Ketsjer: The Bridge
Mikael Simpson: Drømmer om et andet sted
Henrik Hall: Solo
Laura Mo: Valiant
Krauka: Sommersol
Heidi Mortenson: Tiger
Peter Sommer: Hærværk
Faderhuset: Kokser kun på Jesus
Balstyrko: Intet Stopper Helt
Death to Frank Ziyanak: We are not kids (pt. kun indspillet som demo)

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Glimrende! Jeg er godt igang med at kontemplere mit eget bud på abosolute-let´s-fucking-go-crazy-danish-culture-maxx-boxx!!!
Kram fra L:-D

Louise Juhl Dalsgaard sagde ...

Tritonus....dem havde jeg helt glemt. Men nu husker jeg...uhhhhm

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Til den første Louise: Ja, og min har jo også spredt sig til Fjæs nu... Kram lige over :-)

Til den anden: Ja, de er alt for oversete... Der var flere fantastiske numre på deres album, men "Sparkle" er jo en salme... Kendte du dem også mere eller mindre personligt?

Louise Juhl Dalsgaard sagde ...

Ja jeg kendte Thomas Trommeslager (Bailey)fra såvel skole som Tusindfryd, og har festet igennem med Anne (ka du genkende hende lidt fra NordKraft?). De andre har jeg kun "hey"-kendskab til.

Det er så porøst, det de lavede.
Jeg har altid syntes om det pergamentagtige - på een gang uendelig holdbart og robust og ligevel sprødt...

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Thomas B. kendte jeg så til gengæld kun i forbifarten, men hang en del ud med Martin. Og var med i "Plasma"-antologien sammen med Anne - der fik vi os en god snak eller to. Hun var ved grød en stjerne - en skam, at andre ting spillede ind :-( Og jo, hun er ret nem at genkende i den bog...

Pergament... Ikke en skidt association. Men først og fremmest får deres musik mig til at tænke på solopgangen i Aalborg Havn.

Louise Juhl Dalsgaard sagde ...

lidt a´la:

http://silhuet.wordpress.com/2008/12/10/port-extended-edition/

???

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Ja, noget i den retning :-) Noget med grimhed versus længsel, tyngde versus vægtløshed, hverdag versus horisonter og drømme...

Vellykket tekst, i øvrigt - havne vækker åbenbart meget det samme i folk uaset lokaliteten.