mandag den 17. august 2009

Fragmenter af en selvbiografi del 3

Omme bag ved gården ruster en plov. Morfar har solgt sine heste og fået en traktor. Men jeg er kaptajn nu. Jeg hejser mit sejl, fanger vind, stævner ud over ingenting. Mågerne indfanger regnorme bag mig, og jord bløder korn.

***

Morfar sænker øksen, hanens hoved dratter ned af blokken. Kroppen render rundt og galer blod en tidlig morgenstund. Her varer dagen blot. De lover regn.

***

Der er hår dernede. Sorte, stride hår. Et dyr er ved at bryde op igennem huden. Og jeg aer det. Men jeg har skrevet ned, hvor mor har gemt sit sølv og far har hængt sin riffel.

***

Jeg kaster op for tredje gang i dag. Der ligger hus og hjem dernede, hjul og urværk, vægte, våben. "Du bliver tynd", siger mor, "men du er altså køn nok, at du ved det." Tvivler ikke. Tvivler mere på, om jeg kan grave englen frem af skraldet.

Ingen kommentarer: