mandag den 6. juli 2009

"Holland" revisited


Har haft endnu en god snak med Helene, der - godt nok ikke for hende, men for mig - manede en del bekymringer i jorden. Og har sendt hende 500 kroner i en beskyttet kuvert. Hun har svært ved at gå ud og hæve penge for tiden, men samtidig er hendes smøgforbrug skudt i vejret - til dels pga. kedsomheden på afdelingen. Så hun skulle sgu have lidt at købe for!

Tog også, som jeg tidligere har truet med, til Store Magleby i dag. Dels fordi jeg trængte til landlig ro, dels fordi jeg trængte til at snuse til mine rødder igen. Tog et temmelig godt foto af mig selv ved Gadekæret - "eksil-hollænderen vender hjem" eller noget. Og havde planlagt at gå forbi Amagermuseet igen for at købe Benito Scocozzas biografi om Mor Sigbrit samt - om muligt - en reproduktion af Julius Exners Episode af et Gilde paa Amager (1854), der portrætterer indtil flere fjerne slægtninge. Uheldigvis viste det sig, at mandag er den eneste dag på ugen, det har lukket, så i stedet besluttede jeg mig for at gå til Dragør og fotografere et par slægtsgårde undervejs. En god, frisk tur, om end det ikke kan anbefales at foretage den i relativt nye Doc Martens - skræller stadig hud af hælen...

Forud for turen havde jeg forberedt en lang liste med adresser på huse i den gamle bydel, hvor der havde boet slægtninge. Sidst, jeg var der, fægtede jeg lidt spredt med mit fotografiapparat, og det skulle der rettes op på nu! Alt skulle fotograferes!

Helt uproblematisk var det dog ikke. Gaderne i det gamle Dragør er krogede og indviklede - for det første er de vokset organisk frem, for det andet er bydelen aldrig blevet moderniseret, for det tredje bærer hele området præg af, at mange mennesker i sin tid har skullet indrette sig på meget lidt plads. Hollænderne i Store Magleby - og de par familier af samme slags, der sad på Dragørs to store gårde - blokerede i århundreder for salget af jord til byudvikling, så man byggede tæt og kompakt. What the hell, det virkede jo - men jeg fandt af samme grund aldrig Kampensgade. Alle andre adresser lykkedes det mig imidlertid at opspore og fotografere - dog ikke uden at tiltrække mig en vis opmærksomhed fra folk, der undrede sig over den der underlige flipper, som vandrede gade op og gade ned i silende regn, krydsede mærkelige ting af på en kuvert og i øvrigt gjorde alt for at undgå, at husenes nuværende beboere skulle føle sig intimiderede af projektet...

Afsluttede besøget med at handle ind på Kongevejsgården - den ene af de to hollændergårde i byen. Eller rettere: Den Superbrugs, som nu befinder sig på matriklen. En tidlig gren af min slægt, Draker-linjen, kan spores til stedet, og vel dermed også til hende, som har lagt navn til pladsen udenfor. Nemlig Neel den Stærke, som efter alt at dømme var en af de oprindelige kolonister og nævnes i 1574, hvor hun overdrog gården til sin svigersøn. Aner ikke hvad hendes tilnavn kom af - det gør ingen - men jeg sendte i hvert fald den gjæve kone en tanke, da jeg i dag krydsede Neels Plads på vej ned mod bussen.

Fun facts, i øvrigt. Har længe brystet mig af at være beslægtet med Piet Hein, Dirch Passer og Mærsk McKinney Møller. Nuvel, Piet viste sig at være en and - hans slægts ophav er tysk og ikke hollandsk, selvom hans eget fornavn absolut smagte af krokus og efternavnet findes i mit stamtræ. Men nu har jeg checket op, og resten holder.

Med Dirch deler jeg forfaderen Pieter Troelsen Passer (1662 - 1704. Hans bolig på Jens Eyberts Plads 6 er afbildet) - en søn af svenske emmigranter, som slog sig ned i Dragør og blev stamfader til en stor skipperslægt med det navn. På hver vores side ser stamlinjen således ud (i noteform)

Dirch

Pieter Troelsen Passer
Cornelis Pietersen Passer (* før 1700)
Marchen Cornelis Passers g.m. Jan Gerdtsen Captain.
Pieter Jansen Passer (* 10/3 1740 i Dragør), skipper, g.m. Marchen Jans.
Jan Petersen Passer (* 1/8 1776 i Dragør), skipper/reder, g.m. Ane Jan Ivers.
Gert Jansen Passer (* 8/1 1814 i Dragør), skipper, g.m. Marchen Nielsen.
Jan Geertsen Passer (* 8/2 1840 i Dragør) g.m. Vilhelmine Augusta Bothmann.
Peter Cornelius Passer (* 28/12 1873 i Dragør), blegemand, g.m. Bertha Jensine Krabbe.
Wilhelm Ibert Passer (* 25/4 1897 i Dragør), kaptajn.
Dirch Passer (* 1926 på Østerbro)

Steffen

Pieter Troelsen Passer
Theis Pietersen Passer (* 1704)
Marchen Theis Passers (* 1741)
Theis Larsen Passer (* 1766)
Marchen Theis Larsen Passers (* 1793)
Christen Jensen Greigesen (* 1820)
Jens Christensen Greisen (* 1843)
Georg Christian Thorvald Greisen (* 1867)
Johannes Martin Grejsen (* 1889)
Esther Grejsen (* 1914)
Thorkild Pedersen/Grejsen (* 1954)
Steffen Baunbæk Pedersen (* 1973)

Men endnu tættere beslægtet er jeg, til min store overraskelse, med Mærsk! Her hedder stammoderen Marchen Tønnes Raagaards (1714 - 1778), der som ung pige kom fra Store Magleby til Dragør sammen med ægtemanden Dirch Jansen Bacher, med hvem hun fik sønnen Dirch Dirchsen Tysk. Efter mandens død i 1737 giftede hun sig anden gang med Morten Andersen Tysk, med hvem hun bl.a. fik datteren Anna Morten Andersen Tysks. Deraf følgende stamlinjer (igen i noteform)

Mærsk

Marchen Tønnes Raagaards (* 1714) g. 1. g. m. Dirch Jansen Bacher.
Dirch Dirchsen Tysk (stedsøn af *Morten Andersen Tysk) g.m. Neel Dirchsdatter.
Marchen Dirchsdatter Tysk (* ca. 1779) g.m. Jens Hansen Snedker.
Leisbeth Jens Hansen Snedkers (* 27/10 1820) g.m. Hans Nielsen Jeppesen (* 1815).
Ane Hans Jeppesen g.m. Peter Mærsk Møller (* 1836)
Arnold Peter Møller (* 1876)
Mærsk McKinney Møller (* 1913)

Steffen

Marchen Tønnes Raagaards (* 1714) g. 2. g. m. Morten Andersen Tysk (* 1713)
Anna Morten Andersen Tysk (* 1740)
Malene Cornelisdatter (* 1767)
Marchen Theis Larsen Passers (* 1793)
Christen Jensen Greigesen (* 1820)
Jens Christensen Greisen (* 1843)
Georg Christian Thorvald Greisen (* 1867)
Johannes Martin Grejsen (* 1889)
Esther Grejsen (* 1914)
Thorkild Pedersen/Grejsen (* 1954)
Steffen Baunbæk Pedersen (* 1973)

Så sådan er det! Så nu væsentligt hellere mig selv tæt beslægtet med komikeren, som i virkeligheden var tragiker, end med den kyniske forretningsmand, som har levet højt på våbenfragt osv. Og måske allerhelst med Piet Hein... Men that's life. Og hvad pokker, skulle Mærsk mod al forventning få lyst til at testamentere bare 0.0001 % af sin formue til mig, så...

Ingen kommentarer: