onsdag den 8. juli 2009

Fri tirsdag

Fin Bureau-aften i går - poetisk tirsdag ved Martin Bof. Bevares: Hele landet er på ferie, så line-uppen har været stærkere, ligesom arrangementet har været bedre besøgt, men til gengæld havde samtlige optrædende en god dag. Bedst af samtlige indslag var selvfølgelig René Sandberg og Don Martins musikalske udgave af førstnævntes digtsamling Ceremonien. Har vel mere eller mindre set det parløb udvikle sig fra starten, og selvom jeg har oplevet dem tightere - Sandberg forivrede sig til tider og kom foran musikken - har jeg sjældent oplevet værket fremført med så megen attitude. Det kunne godt ske, at den musikalske baggrund først og fremmest var folk og blues, men energien var rent ud sagt punket i går! Da jeg senere sagde til dem begge, at jeg syntes, de skulle se at få lagt det sæt ned på cd, gled Sandberg lidt af, mens Don virkede meget åben for idéen. Men jeg håber, det sker - jeg ville gerne eje en sådan.

Derudover husker jeg specielt Kenneth Krabat, der læste totalt stilsikkert op fra en ny stak gode tekster, samt Vipse - "sjove Vipse", som hun blev introduceret - der netop ikke var specielt sjov igår (i hvert fald kun i øjeblikke), men spyttede syre på bedste vis. Og Kasper Schultz, som gav et lovende indblik i en ny, lettere surreel roman, han arbejder på. Men også Nete Krøll Eriksen, som tit har problemer i oplæsningssituationer, trådte klart igennem i går - havde udviklet sig meget både som kunstner og oplæser. Til sidst kunne jeg ikke selv dy mig for at læse tre nye ting op - jeg savner sgu at stå på scenen dernede - og fik behørig applaus, selvom jeg var så beruset af Fynsk Forår på det tidspunkt, at jeg lidt tabte det digt, jeg publicerede her i går (sikkert det bedste i bunken), på gulvet. Men hvad pokker: Jeg stod jo ikke på programmet, og kan man tillade sig selv den slags noget sted, er det på Bureauet.

Bagefter kom der en mere uofficiel del, hvor specielt Sandberg, Krabat, Vipse og Eriksen fik gang i en uhøjtidelig poetisk ping-pong hen over gulvet. Blændende! Der var også snak om at lade dén form udvikle sig til noget permanent - specielt Krabat virkede parat til at arbejde aktivt for sagen - og for min skyld meget gerne. Fik også en snak med en af bartenderne (selv skrivende) om at lave en fælles front mod Bukdahl-skolen i dansk poesi. Lidt for sjov, godt nok, men vi blev da enige om at adde hinanden på Facebook.

Og så gik der sump i den tilsidst. Mens ølflaskerne hobede sig op på bordet, gik snakken til langt ud på natten med specielt Bof, Eriksen og Smølf fra Kaos Tv. Og det var med en varm glød om hjertet, at jeg stod på natbussen ud mod Søborg. Det er sgu blevet en art andet hjem, Bureauet, og er der noget, jeg vil savne over alt andet i København, er det dét.

Ingen kommentarer: