torsdag den 9. juli 2009

Ansigt til ansigt

Hvis man ser en dæmon, lønner det sig altid at kigge den ind i øjnene... Tager man ikke livtag med den, vil den sure as hell begynde at styre én... Her til morgen blev jeg hu hej nødt til at danse med en af slagsen. Dvs. den specifikke psykiater, jeg rasede mod igår. Og det var sundt. Hun forholder sig stadig til noget, jeg simpelthen ikke kan andet end betegne som en fejldiagnose (det skal dog siges, at hun ikke selv stillede den), og der er stadig pointer i hendes argumentation, jeg ikke umiddelbart kan se, hvad hun har baseret på. Men hun ville rent faktisk gerne høre, hvad jeg mente og tænkte som pårørende, og lagde op til både solid praktisk hjælp og løbende møder (med tilhørende dialog) om situationen i den kommende tid. Og hvad angik medicineringen så det umiddelbart ud til, at der var indgået et kompromis. Hvilket i praksis vil sige, at Helene ikke bliver dopet helt ud i galaksen, men vil forblive indenfor rækkevidde af sine følelser (som bekendt lidt af et must, når man først og fremmest har et sorgarbejde, man skal igennem...). Ganske vist på et forkert præparat, men omvendt også et, som næppe direkte vil gøre skade. Håber jeg, i det mindste. Vil være endda meget obs på effekterne...

Summa summarum: Står nu over for et menneske mere end et monster. Og en situation, der bestemt ikke er optimal, men omvendt på visse punkter synes at være til forhandling. Og den allerbedste nyhed: Det ser ud til, at jeg er på vej mod en position, hvor jeg kan gøre noget. Er der en følelse, jeg har uhæmmet svært ved at tackle, er det afmagt.

Der er så andre faktorer i regnestykket, der kan gøre mig nervøs for, hvordan fremtiden bliver. Andre instanser, der pludselig skal rodes ind på alle mulige ledder og kanter. Det er ikke til at sige, hvordan hverdagen kommer til at forme sig i praksis. Og endnu mindre ved jeg hvornår, min dejlige kæreste kommer ud fra det dersens sted, så vi i det hele taget kan tage hul på den. Men tager sandsynligvis til Odense i morgen for at besøge hende, om ikke andet, og så må man tage tingene, som de kommer, derfra.

Ingen kommentarer: