mandag den 4. maj 2009

Jacta est alea

Terningen er kastet. Har bedt om at få mit job overflyttet til Odense. Der kan godt gå en måneds tid endnu, før jeg kan starte der, har jeg fået at vide, men nu tikker uret i hvert fald.

Meanwhile: Husk poetisk tirsdag på Bureauet i morgen kl. 20, hvor der vil være et stk. spændende gæsteoptræden til sidst i min blok. Temaet for det, jeg kommer til at lave, bliver noget så opløftende som død, død og atter død. Med lidt bonusdød oven i. Så kom i sort. Og gå i sort.

Fik i øvrigt disse ord med på vejen på Bureauets hjemmeside: "Steffen Baunbæk Pedersen, jyde og udaf en forfatterslægt og desuden kendt fra Hvedekorn og Øverste Kirurgiske. Steffen har også været hiphopper og punkmusiker, er cand.mag i dansk, redaktør, m.m." Hæ, forfatterslægt? Hvor kom den fra? Vel har folk i min farfars linje altid kunnet et eller andet med ord, og på min farmors side finder man Piet Hein langt ude i stamtræet, ligesom hendes farbror skrev en glimrende selvbiografi, men... Og så "jyde"? Jo, det er jeg sgu, og jeg står ved det, men siger det noget?

Fik mig i hvert fald en god griner, da jeg læste det. Men krummede også tæer.

2 kommentarer:

CillyBilly sagde ...

Jeg vil sige du er en lidt utraditionel jyde fordi du ikke har bil medsamt trailer.... Men du skriver da om dine jyske rødder, og din dialekt er umiskendeligt jysk - og du siger selv at du bevidst vælger at holde fast i den, det siger måske noget om, hvad jyskhed er for dig?
Men a we'et ett.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Hæhæ, nej, og det får jeg aldrig. Tja, sådan som jeg skriver om mine rødder, kunne de lige så godt være placeret i en sjællandsk landsby - eller i Schabbach, for den sags skyld - men det er da rigtigt. Og nej, den smule dialekt, jeg har, er jeg da stolt af. Men får jeg nogensinde en bil, bliver der ALDRIG placeret et "J"-klistermærke i bagruden. Det er bare det sted, som jeg selv - og de fleste af dem, jeg har elsket i mit liv - kommer fra. Og jeg gider ikke at hverken fornægte eller forherlige det. Det er, som det er, og havde været det samme, hvis jeg havde været bornholmer eller noget. Så derfor harcellerede jeg en anelse over at få det jyske fremhævet... Også fordi det spiller på visse folks lidt for nemme forestillinger... En af dem, jeg snakker meget med på Bureauet, holdt ligefrem en dag en monolog om, at jyder halvvejs er tyskere (sønderjyderne måske, men jeg er midt/nord/vestjyde...), og at der er en grusom masse incest derovre (tak, oh du herlige gut fra Tønder!)! Hvilket jeg ligesom ikke gad at forholde mig til...