lørdag den 4. april 2009

Sing, Vogel, sing!


Nå, men var jo så til Singvogel-koncert på den nyåbnede Drone Bar på Nørrebrogade i aftes. Var ikke i topform, så selvom jeg var i glimrende selskab med Cille og Tina, endte jeg med at tage tidligt hjem. Nåede dog at få hele koncerten med, der bar en del præg af, at Jens Balder ikke var med, og at stand-innen Emir Pasic fra Kurve - der primært fungerede som ekstra guitarist - ikke helt havde fundet sin plads. Denne aften var Singvogel derfor mere end noget andet et punkband igen - med L8's klarinet som det mest eksperimenterende element - og det var i sig selv en anelse skuffende. Og når så samspillet heller ikke var i top... Men mere eller mindre gode er Singvogel jo altid, og der var nye numre på bedding i går, som kan udvikle sig lovende. Det bedste var dog en tung, udsyret "Søvngænger Boogie" samt en overraskende luftning af Vildensky-klassikeren "Happy Birthday".

Selve baren både irriterede og behagede mig. Den var noget indie-cafésmart i det - foretrækker sand på gulvet, oversmurte vægge og hærget inventar á la Revolution og 1000fryd - men så igen: Det er altså ikke ret mange steder, man kan gå i byen og høre DJ'en vende Modern Lovers og Joy Division på en fredag aften...

I går fik jeg også offentliggjort et indlæg på Dansk Komponist Forenings hjemmeside under kategorien "Fredagsbønnen". I praksis er det en stafet-ting, hvor man bliver inviteret af en anden til at skrive. Så har man 14 dage til at bakse en tekst sammen og finde ud af hvem, man selv vil sende aben videre til. Det var den suveræne drone/dub/electronica-musiker Danny Kreutzfeldt, der taggede mig, og jeg har så inviteret Michael Marino fra psych/folk-grupperne Himmelvand og Lotus Krokus. Ved ikke hvor godt jeg synes, mit eget indspark er blevet, men nu er det der altså... Læs selv her: http://www.komponistforeningen.dk/article/?id=1170.

8 kommentarer:

Jens Keis Kristensen sagde ...

Hvad mener du med indie cafe smart?

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Skummelt, men alligevel glat. Lidt á la Coldplays musik.

Louise sagde ...

Tænk, jeg er ikke et sekund i tvivl om, havdbegrebet indie cafe smart dækker over.
Det vækker helt umiddelbart klokkeklare stemningsbilleder på min indre skærm.
Det er hverken godt eller skidt, det indie-smarte. Det er "bar" ikke mig :-)

1000Fryd. Ak ja....Uhmmmm

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Ja, troede også, det lå ret lige for :-) Kan godt irritere mig grundigt ind imellem, det der indiecafésmarte, selvom det nu ikke er stygt på Drone. Men mmmm...Fryd... :-)

Jens Keis Kristensen sagde ...

Synes også at 1000 Fryd havde sin charme. Men omkring 1998 hvor jeg senest frekventerede stedet, var personalet indmellem så ufrskammet arrogante. Men kunne stå i baren 10 minutter uden at blive betjent. Og almindelig høflighed og undergrundskultur burde da ikke være to uforenelige størrelser?

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Enig: Stedet var inde i en grim, paranoid periode der. Det blev bedre senere. Men et er at være imødekommende, noget andet at være lidt for smart... Det handler vel dybest set om punkånd versus indieånd, og der er jeg utvetydigt punk. Stadigvæk.

Jens Keis Kristensen sagde ...

Har et par gange talt med Martin Hall. Han var helt usædvanlig høflig og flink. Og så er han jo, når alt kommer til alt, totalt punk.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Vi kan nok meget hurtigt blive enige om, at han er et godt eksempel på, hvordan attituden burde være...