onsdag den 8. april 2009

Rasle, rasle...

Var på havnerundfart med Helene og Malthe - næsten kitsch, men København er sgu en smuk by. Og ikke mindst fra søsiden.

Og nu har jeg påskeferie.

Og er uendeligt irriteret over at være en af de typer, der åbenbart udstråler humanisme og samfundssind udadtil i så høj grad, at jeg altid bliver antastet på gaden af tiggere og folk fra støtteorganisationer ("nej, den mindste donation, du kan give, er på 100 kroner!"). Nørreport er et fucking mareridt på den konto. Der står folk virkelig i klynge med raslebøsserne, og hvor meget, jeg end hopper og springer for at slippe uden om, ender jeg altid med at blive stoppet af mindst én, der skal prikke til min dårlige samvittighed over, at jeg ikke selv ender som hjemløs eller modtager af støttebeløb i jagten på en bedre verden. For den er jo god nok! Jeg vil gerne støtte, og pt. betaler jeg gladeligt mine rater til Amnesty International og Folkekirkens Nødhjælp, ligesom jeg med lige så stor glæde lægger mit kontingent til Enhedslisten - mit forsøg på ikke blot at hjælpe til med skærver hist og her, men faktisk skabe en politisk forandring til fordel for både miljø, demokrati og socialt udsatte. Men jeg er ikke Joakim von f**king And... Har levet på overtræk lidt for ofte på det seneste. Og én ting, ingen skal forsøge sig med over for mig, er at appellere til mit gode hjerte ved at være pågående, sælger-agtig eller ligefrem aggressiv. Så er der lukket ved kasse 1 uanset hvad! Forstå mig ret: Behovet kan være reelt nok, og jeg har sandsynligvis mere end sympati for det, men faconen... Dén der intimiterende facon. Kan ikke snuppe den! Ingen skal drive rovdrift på min medmenneskelighed!!!

Kald mig et dumt svin, om du synes. Men at have overskud til at give kræver først og fremmest, at man er i stand til at opretholde sig selv, nicht wahr?

6 kommentarer:

pter sagde ...

DU HAR SÅ RET! I Århus er der nærmest en diciplin i sig selv, at slippe gennem gågaden UDEN at blive antastet...på en irriterende facon.....man løber slalom!

Og for god ordens skyld....her støttes der også, blot via andre kanaler!

Jens Keis Kristensen sagde ...

Jeg vil dog i den forbindelse slå et slag for Hus Forbi (se blogindlæg), hvor støtten går direkte til den der har behov, og så indeholder bladet også mange god og tankevækkende artikler.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Ok, så er det ikke bare mig...

Og er enig med Jens i, at Hus Forbi er et formidabelt initiativ. Bare sørgeligt, at indtægten lidt for tit omsættes direkte i sprut eller drugs...

pter sagde ...

"Sprut & Drugs" Hvad går din løn til ???:-)

CillyBilly sagde ...

Hæh, pter har en pointe, Steffen!

Ja, de forskellige humanitære org'er er begyndtat hyre unge mennesker og oplære dem i effektive salgsmetoder og lønne dem efter hvor mange de får til at melde sig ind/give et bidrag, og det er efter min mening en glidebane. Det kan godt være det giver flere penge i kassen til diverse gode formål, men jeg synes vi er ude i sådan et helliger-målet-midlerne dilemma, og i langt de fleste tilfælde vil jeg sige nej, ligegyldigt hvor 'godt' et mål er, hvis midlerne er ulækre, gør det hele affæren ulækker.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Tjo, sprutten vil jeg til en vis grad medgive. Drugs... Hm, hvis bøger er drugs... Men det er de vel også i en vis forstand... Kan såmænd godt se bjælken i mit eget øje, men er det fedt at være med til at sponsorere folks selvdestruktion?

Ja, helliger målet midlet? Også der, den dårlige samvittighed opstår... For vel gør det det, men man vil jo helst ikke selv udsættes for "knibtangen"... Så den hellere brugt på stodderen i jakkesættet, der skovler kassen ind, men ikke deler ud. Hvis han ellers er inden for pædagogisk rækkevidde...