onsdag den 4. marts 2009

Min hemmelige hule

Har valgt at have en stilledag. Fik igen 3½ times søvn i nat, og jeg har knapt nok kunnet slæbe mig gennem arbejdsdelen af døgnet. Skulle ellers have mødtes med min musikalske kontakt for at prøve at jamme, men vi blev i al stilfærdighed enige om, at det nok ikke var den rette dag til det. Den slags kræver f.eks. et klart hoved.

Overvejer for og imod at linke fra denne blog til Bureauets blogsamling, som der var én, der nævnte i går, at jeg kunne gøre. Er faktisk mest stemt imod. Jo, jeg er en del af det sted, og det er jeg glad for, men i mit liv er det blot én platform ud af flere. Det er overvejelse nr. 1, selvom den er ret formel. Nr. 2 går på, at jeg faktisk ikke ved hvor megen - og hvor specifik - eksponering, jeg reelt er interesseret i, at denne blog får. Jeg har været inde på det før, men at kunne sætte alt for mange ansigter på min læserskare tror jeg bare vil virke hæmmende mht. indholdet. For mig er bloggen om noget blevet det sted, hvor jeg i høj grad - netop i en slags forvisning om, at ret få folk læser den alligevel - kan løsne op og skrive frit fra leveren. Tillade såvel det ligegyldige som strøtanken, det private, det personlige og de vildeste teorier/indsigter at få plads. Hvilket - også for mig - giver den nogle helt andre kvaliteter end det, jeg ellers skriver. Jeg skal jo ikke noget med den, for pokker, ud over at skrive og reflektere. I det øjeblik, jeg begyndte at eksponere den mere bevidst - og specielt i et litterært forum - ville det frirum gå tabt. Jeg ville ikke på samme måde kunne tillade mig at skrive om alt og ingenting efter dagsformen. Jeg ville føle, at jeg skulle levere, og mærke dommernes brændende øjne i nakken på mig, mens jeg sad og rodede med noget af det allermest intime i mit liv. Og så ville mine dage som blogger være talte.

At bloggen så - i passager - har litterære kvaliteter, ved jeg godt. Men skal noget af den bruges i det øjemed engang, laver jeg et udvalg og eksponerer dét.

Så nej. Jeg bliver i min hemmelige hule. Men du - hvem du så end er - er velkommen.

2 kommentarer:

Jens Keis Kristensen sagde ...

Håber at der er ok, at jeg linker...

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Det er heller ikke ment sådan, hæhæ. Der kommer nok heller ikke potentielt hundredevis af mennesker ind via din blog, der kunne tænkes i utide at se min som et gennemarbejdet litterært statement...