fredag den 6. februar 2009

Når spindelvævene blomstrer

Så skal der laves lyrik + musik. Godt møde. Vil ikke løfte sløret for hvem, det er endnu, men det kribler virkelig i fingrene for at komme igang.

Kan i øvrigt se, at Forn Sidr - asa- og vanetrosamfundet i Danmark - har fået lov at indvie en egen sektion af Assistens Kirkegård i Odense. Den første hedenske gravplads siden vikingetiden. Pragtfuldt! Ikke kun fordi jeg kender et par stykker, der er medlem af sammenslutningen, men også fordi det er endnu et væsentligt skridt på vejen frem mod reel trosfrihed her i landet. En ting er, at man ikke bliver skudt eller deporteret, hvis man ikke er medlem af Folkekirken, men viljen mod at tildele andre - specielt ikke-kristne - religioner noget så basalt som deres egne gravpladser har altid slået mig som usmagelig.

For mit eget vedkommende kan man sådan set bare kyle mig ud på en mark til kragerne og rågerne, når den tid kommer. Har set mine lig og forbinder intet som helst med afsjælede legemer. De er affald, som skal komposteres og gøre nytte igen. En sådan himmelbegravelse, som man vist kalder det i Sydamerika, er dog næppe legal her, så kul mig bare ned under grønsværen på en naturgravplads i stedet. Eller kremér mig og hæld min aske i Gudenåen (min hjemegns store vandmoder).

Men man må gerne holde en uhøjtidelig mindehøjtidelighed, når det er. Lad venner og familie holde "prædikenen". Lad alle komme, som de går og står. Spil "Når Spindelvævene Blomstrer" med Spids Nøgenhat, når der skal rundes af. Og fest så bagefter - også vildt, hvis det står til mig. For det fede ved døden er, at den minder os om, at vi er i live.

Ingen kommentarer: