lørdag den 28. februar 2009

Doc Martens forever!


Faldt tidligt i søvn i går - var totalt udkørt oven på en hård uge - og var følgelig tidligt oppe. Sad og rodede med opdateringer af min slægts-hjemmeside i et par timer, før jeg tog mig sammen og smuttede ned på Studiestræde, hvor jeg længe havde truet med at købe et nyt sæt Doc Martens (den sorte model) i Black No. 1 - byens førende butik for goth/punk-gear. Well, hvor meget punk eller goth, der er i de støvler længere, ved jeg faktisk ikke - måske er det image ved at gøre et comeback efter midten af 90'erne, hvor mærket nærmest blev hvermandseje? Men det er altså den type specialbutik, der typisk fører støvlerne endnu - og Black No. 1 er faktisk et af meget få steder i landet, jeg kender til, der sælger den klassiske udgave endnu.

Men Docs skal det være! Fik mit første par - et par kedelige brune, som dog tjente mig længe og godt - i julegave i ´95, og siden har jeg ikke haft lyst til at gå i andet. De er en pinsel at gå til, men når dét først er gjort, er de en lise for fødderne - og så er de noget nær uopslidelige. Sidste gang, jeg shoppede Docs, var i Holstebro i 2005, hvor der var en butik, der afviklede sit restlager - 3 par for 150 kr. stykket. Den slags tilbud ser man ikke længere!!! Og så er fire års "tjenestetid" måske ikke meget for 3 par Docs, er der sikkert nogle, der vil mene. Det er det sådan set heller ikke. Men jeg er en udpræget fodgænger, som sjældent går mindre end 10 kilometer om dagen - om ikke andet så på mit arbejde. Så kan man ellers gange op med omtrent 1200 og regne ud sådan ca. hvor langt, jeg har bevæget mig i hvert par.

Mit sidste par fra Holstebro er hakket og boret, men overlever nok lidt endnu som arbejdssko. Det nye par skal imidlertid skånes, til det ikke er bedre værd. For pokker: Det har kostet 1169 kroner! Men hver en øre er givet godt ud!

Havde lidt ekstra tid at fordrive, så jeg smuttede forbi Møllegades Boghandel, hvor jeg købte bøger for endnu 300 kroner. Alle tre titler var fra forlaget Be-bop, som jeg har uendelig respekt for: Selvom kataloget er udpræget retro, er det nogle af de helt klassiske lyriske avantgardister, det har fat i: Boris Vian, Paul Eluard, Vicente Huidobro, Gertrude Stein, Tristan Tzara osv. Og så nye titler eller obskure titler med flere af de navne, der for mig står som "de store danske": Især Højholt og Turéll. Man kan mene, at Good-bye to All That! - en sammenstykning af sidstnævntes kalendernotater - er over the top, hvad den egentlig også er, men den er nu også ret underholdende læsning. Og der er vel ingen, der henregner førstnævntes Skrift paa vand og vind til hovedværkerne, men hvem, der ved bare lidt om dansk poesi er alligevel ikke lidt nysgerrig efter at læse dette sjældne værk af "grønskollingen Højholt"? Well, det kan jeg gøre nu, for det var én af de ting, jeg købte. Sammen med interviewbogen Onkel Danny Fortalt, der føjer mange nye nuancer til billedet af Turélls person og forfatterskab via samtaler med folk fra hans mor til Lars Bukdahl, og genudgivelsen af Live-show Feed-back. Et desværre meget upåagtet værk fra ´76, der tegner sig som en række satorier - med eller uden stoffet som mellemled - og for mig står som en af hans allermest centrale bøger. Fuldt ud på linje med Sekvens af Manjana, Karma Cowboy, Vangede Billeder, Drive-in Digte og Kom Forbi.

Fortsatte til Bureauet, hvor der var en slags hygge-komsammen/barmøde. Der skulle lægges ny vagtplan, så det blev der. Og sludret. Og var et smut forbi Pia bagefter, hvor der blev spillet trafikspil og kastet med tøjleopard sammen med Helena. En vel brugt eftermiddag.

Og så er der ellers aften-eftertænksomhed for resten af pengene.

Ingen kommentarer: