mandag den 26. januar 2009

Halvt om Hall


Du godeste gud! Vil udgifterne og hurdlerne i januar måned ingen ende tage? Nu har jeg måttet kyle 380 kroner, jeg ikke havde, efter en ny adapter til min monitor - den gamle brændte sammen i lørdags. Og er altså nogle dage bagud med min blog.

De har ellers været begivenhedsrige nok. I lørdags døde Margit - mor til min mosters mand Erling og hende, der ikke havde det så godt juleaften. Ville ikke skrive så meget om hendes situation der, men nu er der vel fri bane... Hun tilbragte hele aftenen under et tæppe på sofaen - allerede tynd som et skelet - i så afkræftet en tilstand, at hun knapt nok var forståelig, når hun endelig snakkede. Klar nok var hun sådan set i hovedet, men i længere tid havde hun haft problemer med at indtage noget som helst, og der var vist ingen, som var i tvivl om hvilken vej, det gik.

Nu nåede hun så til vejs ende. Efter sigende "lignede hun Grauballemanden" her til sidst... Måske var det meget godt, at det sluttede, så. Men endnu en gang er der altså forsvundet en person, der har fulgt mig siden min barndom. Nogen reservebedstemor var hun ikke, men vi havde altid noteret os - og holdt af - hinandens selskab. Så det er underligt, at hun ikke er her længere...

Fredag var jeg jo så til Martin Hall-seance på Faust. Og den var glimrende. Lederen af Faust og Black Cat, Peter Mesnickow - selv Hall-kender i topklasse - læste spørgsmål op, som publikum havde formuleret, og hovedpersonens snakketøj var i glimrende form. Der blev også vist tre videoer fra hans kommende album, Hospital Cafeterias - deriblandt en fra et party hos Marcel de Sade, hvor den ellers ikke fik for lidt med høje glas, gyldne krummelurer, opfindsomme kjoler og høje hatte. Så meget sagt var der ikke meget at komme efter, hvis man havde fulgt med i Hall-lekturen over nogle år.

Og dog. Der var nuancer hist og her, der var interessante. F.eks. blev Hall tydeligvis stærkt påvirket af at genkalde sig Parade-forestillingen i '84, der fandt sted i kølvandet på en række dødsfald i omgangskredsen og familien, hvilket blev afspejlet i dens ekstreme form, hvor oralsex og voldtægts-scenarier indgik i "underholdningen". Af samme årsager havde han det ret svært med Relief (1985) og Cutting Through (1986), pladernes kvalitet underordnet.

Jeg vidste ligeledes heller ikke, at han havde set op til de Sade - nu en personlig ven - siden sin barndom på Frederiksberg, hvor det åbenbart ikke var noget særsyn at se den selvudnævnte adelsmand spadserede ned ad gaden med to hunde og to slaver i snor, og at man skulle helt frem til 1992, før han definitivt brød med sekten/den metafysiske researchsammenslutning EMIN. Samtidig påpegede han, at det reelt kun var 5-6 af hans over 100 udgivelser, som ikke mere eller mindre var financieret af ham selv, og at dette i høj grad forklarede "de kommercielle krumspring" i hans karriere: Boel & Hall financierede den kompromisløse Metropolitan Suite, ligesom tjansen som dommer i Talent 2008 lagde det økonomiske fundament for Hospital Cafeterias...

Der var mere forudsigelige, men rammende betragtninger også. Som den kategoriske afvisning af en Ballet Mecanique-reunion, som skyldtes i mindre grad Michael Karshøjs, i højere grad Morten Versners efterfølgende derouter (jeg ved tilfældigvis, hvor sidstnævnte bor, og jeg må da også indrømme, at det ikke er for kønt). Og hans milde, men præcise kritik af nutidens goth-kultur (formuleret på baggrund af et spørgsmål fra Ras Bolding): At den i dag er temmelig udvendig og æstetisk i forhold til hans egen tid, hvor folk reelt satte liv og forstand på spil, og at den ydermere, ligesom nutidens punk, er gennemsyret af en ortodoksi, som ligger ham fjernt. I den sammenhæng nævnte han igen Talent 2008 som en integreret del af et livsværk, som altid har søgt bruddet, grænseoverskridelsen, opgøret med vanetænkningen... I knew, men rart at få det fra hestens egen mund.

Bagefter var der så premiere på to nye Hall/Leæther Strip-ting: Et remix af "Another Heart Laid Bare" og en coverversion af "Treatment". Et dejligt, men også lidt forudsigeligt genhør med landets fremmeste EBM-kunstner...

Hele aftenen igennem var der blevet serveret absinth - en type alkohol, der altid har fascineret mig pga. dens indhold af nervegift, som efter sigende skulle medføre visioner (folk som Verlaine og Baudelaire svor til drikken, og de hører jo til heltene...). Fik en enkelt on the rocks. Den smagte af græs, der var blevet kylet ned i en blender sammen med en stang lakridsrod. Skuffende. Jeg oplevede selvfølgelig heller ikke noget. Måske man reelt skal drikke sig stinkende stiv i skidtet, før man kan se det fede i det...

Både lørdag og søndag var præget af en søvnig stemning, og det blev ikke bedre af, at jeg jo ikke kunne adsprede mig med computeren. Men så fik jeg da ryddet op i lejligheden og - som det mest interessante - skrevet en komplet udgave af "En af mit blod". Et episk digt, som jeg fik idéen til for et par år siden, og som fortæller min slægts historie gennem 500 år. Dvs. hollænder-linjens fra Dyveke og Christian d. II til lille Steffen i Søborg. Lidt af en sejr for mig. Normalt plejer jeg at gå kold, hvis et stykke poesi skal fylde over en side. Og ret beset er det jo også sjældent, at man står med et stof, som kræver mere plads. Men lige dét digt har altså kaldet på widescreen-formatet.

I aften kommer Helene igen. Det bliver godt!!!

2 kommentarer:

Jens Keis Kristensen sagde ...

Tak for referatet! Hilsen en trofast læser.

Anonym sagde ...

Hej der,
Smag er selvfølgelig individuel, men det lyder som om du ikke fik absinten præpareret.

Absint drikkes absolut ikke "on the rocks". Der skal langsomt dryppes iskoldt vand i, indtil uklarhed og en passende fortynding opnås. (1:4 plejer at være fonuftig).
Den der blev serveret på Faust var den ægte vare i en kvalitet der ikke findes i DK. Den er nær de typiske 68% og næppe behagelig at indtage rent.

"Thujon effekten" er en klassisk myte overlever i bedste velgående som effektivt, diabolsk salgsparameter. Folket vil forføres.

Hvis du eller andre fortsat er interesseret i absint, kan rejsen fortsættes og fortættes på www.absinthium.dk

PS. www.thujone.info skulle også sætte en ting eller to på plads.

pva Absint Selskabet