fredag den 23. januar 2009

Gråt


En af de dage, hvor man uden større eftertanke kunne give maleren Cézanne ret i, at alt var nuancer af gråt. Det pissede ned med slud, der forvandledes til grå pytter på de grå brosten, som befandt sig ud for de grå bygninger og de grå bølger i Hellerup. Vinden var beton-agtig i sin hårde, livsafvisende karakter, og skyerne var - you guessed it! - grå som ind i helvede. Ligesom mit sind. Mit humør er i dén grad uadskilleligt fra elementernes aktuelle tilstand. Når der er højt vejr - når alting glimrer i et mylder af farver - er jeg til. Når alt er gråt, flydende og indifferent, er jeg en vandmand. Til i en biologisk forstand, men kun lige akkurat.

På hjemturen fra NCC registrerede jeg: Mosset på en mur ud for mit busstoppested ved Emdrup Søpark. Flosset plastic i en trætop. Rynker i andre passagerers ansigter. Henfald, henfald, henfald...

Vel passende, at det er den unge Halls værker, der bliver dagens highlight i aften. Med den væsentlige forskel, at jeg slet ikke kan hejse mig op i den grad af hysteri, han ramte med The Icecold Waters... og Apparently All the Same...

Ingen kommentarer: