lørdag den 6. december 2008

Poetisk bastardisme - the sequel


Nå, men fik mig så, efter at have nydt lidt af firmaets rødvin til aftensmaden, slæbt ned på Bureauet igen tids nok til at se The Poet Bastards (http://www.thepoetbastards.dk/) gå på scenen. Forfærdede de mig? Nej, så skal der mere til end New Zealandsk poesi om druk, hor og helikoptertobak, og David Davies' tekster var da heller ikke så dybe, at det gjorde noget. Til gengæld var de stærkt underholdende, og han foredrog dem uendeligt elegant og ramsaltet til Carsten Giesels vandrende bas, der ubesværet udgjorde den musikalske backing alene. Det var kort sagt lige til øllet, og selvom der på en måde gik noget af den stand up-poetry i tingene, jeg spyttede af i går, må jeg nok tilstå, at jeg har respekt for deres projekt.

Bagefter pissede det ned udenfor. Overvejede at tage videre i byen, men jeg blev efterhånden så ædru under en masse efterfølgende hyggesnak i fri luft, at jeg egentlig hellere ville hjem og se dyner. Som sagt, så gjort.

Stod op i dag ved middagstid. Har fået det nye nummer af Skalk, der bl.a. præsenterer resultaterne af en række nye udgravninger ved Lejre. Deriblandt en stor kongsgård fra omkring år 500, der antyder, at Saxo Grammaticus ikke nødvendigvis var så æskestiv på altervin, da han skrev Gesta Danorum, som vi ellers altid har fået at vide i skolen. Og hvad der næsten er lige så interessant: Hjort, eller hvad kongsgården nu ellers har heddet, var planmæssigt anlagt i nærheden af et offersted af bronzealdertype og en stor høj fra samme tidsalder. Og forfatteren, Tom Christensen, antyder, at anlægget blot er sidste led i en urgammel tradition - at stedets rolle som kultområde og kongesæde endda rækker længere tilbage end sagntiden. Interessant læsning.

Og så har Tilde fået det ene øjenbryn brændt af. Hun kan ikke holde snuden fra levende lys, så generelt bruger jeg ikke den slags. Men for at skabe lidt julehygge havde jeg alligevel et enkelt tændt i går, og selvom jeg holdt godt øje med kræet, må hun alligevel være kommet en tand for tæt på det... Hold kæft, det ser åndssvagt ud. Men patienten har det godt og slumrer nu trygt på min mave.

Ingen kommentarer: