mandag den 29. december 2008

Festen for de levende og de døde - del 4


2. juledag var jeg selv levende og død på én gang. Drev ind og ud af en tung søvn. Var oppe ved 18-tiden for at fodre Tilde, men faldt snart hen. 20:30 var min mor kommet hjem fra julefrokost, og hun vækkede mig ved at tænde for fjernsynet. Så lavede jeg en færdigret til mig selv - noget med kylling - og faldt hen igen med en spindende kat på maven.

Genlæste i øvrigt Suzanne Brøggers Linda Evangelista Olsen igen nogle dag forinden. Hun ser katten som et dybest set infernalsk væsen - dødsrigets levende, kærlige ansigt. Ikke ulig min erfaring. Med sådan én slumrende trygt på kroppen ved man, at man ikke kan andet end vågne igen.

Og dagen efter tog jeg til Randers for at vågne op med Helene på hendes fødselsdag i går. Mørklægger for hendes skyld en del ting, men lad mig sige det sådan, at mødet var meget vitalt. Og meget rettet mod fremtiden.

Og nu er jeg så tilbage i København. I disse dage specifikt i Hellerup, hvor jeg har noget ferieafløsning hos NCC nede på havnefronten. Når jeg hæver blikket, kan jeg kigge ud over det Øresund, som min farmors forfædre i utallige generationer lodsede skibe trygt igennem - måske er der ligefrem slægtninge derude endnu?

I hvert fald er der skibe, der sejler. Om morgenen, når der er mørkt endnu, er masterne lyst op, så det ligner det helt store juleshow. Og snart - inden jeg skriver igen - er det nytår.

PS: Titlen på de seneste fire indlæg er tyvstjålet fra 12. afsnit af Edgar Reitz' tv-serie Heimat fra 1982. Billedet ovenfor viser den afsluttende scene med den implicitte hovedperson, Maria, som ældes hele vejen op gennem Det 20. Århundrede for til sidst at dø og genopstå i en parallel-version af sin landsby, hvor alle atter er unge og raske. Handlingen foregår i området Hunsrück, og som det siges senere i afsnittet: "Im Himmel schwätzen sie Hunsrücker Platt".

Well, himlen er alle steder. Til alle tider. Lige nu. Og folkene i den taler altid vores tungemål. Er der andre?

5 kommentarer:

CillyBilly sagde ...

OK, en dag om ikke alt for længe tror jeg jeg tager mig en Heimat-maraton... Det er en god årstid til det.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Ja, gør det. Til tider er det den bedste af de tre led, synes jeg... I hvert fald den smukkest afrundede.

pter sagde ...

Fine og informative opdateringer! kan huske jeg også har valset rundt på Revolution...det var tider!
Mht Heimat - har du (eller andre) et godt bud på, hvor man kan anskaffe sig hele svineriet på dvd? Jeg har søgt vidt og bredt...men priserne varierer jo en del!

CillyBilly sagde ...

pter - amazon.co.uk er et meget godt bud, hvis du kan leve med engelske undertekster

Steffen - Hæ, da jeg skrev Heimat-maraton, så mente jeg HELE Heimat-trilogien.. Men jo, sidste afsnit af 1'eren er bestemt virkelig stærk, selvom jeg har svært ved at abstrahere fra, at det er den 'forkerte' Hermenschen, altså skuespillermæssigt. Jeg er og bliver en Zweite Heimat-pige - og jeg leder stadig efter et Fuchsbau at hænge ud i; det er endnu ikke rigtig lykkedes mig at finde et sådant.
Revolution lyder som om det har haft en sådan funktion for dig i DIN anden hjemstavn, Aalborg. Det var spændende at læse om, selvom jeg aldrig har sat fod i Aalborg.

Steffen Baunbæk Pedersen sagde ...

Hej Peter:

Ja, ved grød, det var tider!

Kan nok ikke gøre det bedre end CillyBilly :-)

Hej Cille

Hele trilogien? På en dag? Altså på FF? Hæhæ. Nej, kunne seriøst også godt bruge en weekend på den måde.

Jo, har også svært ved at abstrahere fra den lidt tørre skuespiller, der først var sat ind som Hermann... Selvom Klärchen-historien er noget af det smukkeste og mest desperate, Reitz har lavet... Kan virkelig ikke finde ud af, hvad jeg er - kun at den tredje serie er den svageste...

Skægt, for da jeg i sin tid rykkede til Aalborg, drømte jeg virkelig om at finde et Fuchsbau. Og jeg gjorde det også, på en måde. Selvom det ikke var ét sted, men nærmest Revolution og min kreds på Uni i ét. De steder flød idéerne også ret frit mellem folk samtidig med, at der blev levet ret intenst.

Måske har jeg fundet noget, der ligner, herovre i form af Bureauet. Bortset fra, at folk generelt er ældre og mere beskadigede... Men der er en lidt lignende energi. Så længe, det holder.