fredag den 14. november 2008

Twinlights


En af mine kontakter herude mente, at man godt kunne bruge mere end ét blog-indlæg på Cocteau Twins, og det var da en fin idé, tænkte jeg. Ikke at der er så meget at tilføje om selve gruppen - ikke i denne form, i hvert fald - men fraregner man "Evangeline", kan jeg da komme med min all-time top 10 CT-liste, som den kan ses på YouTube:





5: Pearly Dewdrops’ Drops: http://www.youtube.com/watch?v=9-hSQBaSf-0

6: Know Who You Are at Every Age: http://www.youtube.com/watch?v=Yna3wMFi_W4





Og når man er ved det, er der flere af deres "efterkommere", der fortjener lige så meget af en lytter. Primært Slowdive, som jeg vægter næsten lige så højt trods deres mere sparsomme produktion:



Og selvfølgelig My Bloody Valentine. Lige så meget en efterkommer af The Stooges som Cocteau Twins, men alligevel:



Og via alle tre bands' æstetikker kom sidst i 90'erne islandske Sigur Rós, som igen er et band, jeg vægter utroligt højt. Selvom de næppe får det store efterslæt i historisk sammenhæng - dertil er deres udtryk nok bundet for meget op på netop det, de er, og det, de kommer af - er de nok den mest potente CT-"slægtning" af alle til dato. Jeg har set dem få et helt telt på Roskilde til at tude i kor, og jeg må tilstå, at specielt disse to numre altid kan lokke mere end en klump i halsen op i mig:


Vithrar Vel til Loftarásá: http://www.youtube.com/watch?v=akYuy2FMQk4

Seriøst: Skulle jeg, meget mod min vilje, kradse af, før jeg ændrer mening, så har jeg ét ønske til min begravelse: At nogen hiver en skrammet ghettoblaster frem og spiller sidstnævnte sang (+ Spids Nøgenhats version af Når Spindelvævene Blomstrer) under mindehøjtideligheden. Titlen betyder i øvrigt "En god dag til luftangreb"...

Og via Sigur Rós har Danmark selv vel Efterklang. Ikke at jeg tror, de er sig nogen tydeligere gæld til CT bevidst, men er det mig, eller kan man trods alt fornemme et eller andet her?


Søgte i øvrigt længe efter en fornuftig video med amerikanske Windy & Carl, som også skylder CT en del, men af en eller anden grund er det kun deres ringeste numre, der er landet på YouTube. Men hør endelig albummet Consciousness, hvis resten af det, du er stødt på i dette indlæg, har fanget dig.

Nå. Men så har Cocteau Twins og deres buldrende bål af længsler også fået lovprisninger nok for nu. Tilbage til den grumme, men også spændende virkelighed...

Ingen kommentarer: