søndag den 16. november 2008

Black Celebration


Tog mig sammen og var for første gang til et af Eldorado Clubs Depeche Mode-arrangementer. Denne gang i Kødbyen 18, hvor de viste 101 på storskærm. Bagefter var der dj's til kl. 5 - Madvig skulle vist have været en af dem, selvom jeg ikke mindes at have set ham i "buret", og høj var branderten heller ikke. Men under alle omstændigheder blev der spillet Depeche Mode, Depeche Mode og atter Depeche Mode. Og lidt Yazoo, Dave Gahan solo og Martin Gore solo. En enkelt dj forsøgte sig endda med at spille et enkelt Cure-nummer, men det blev han vist hurtigt klar over var utidigt...

Der skete egentlig ikke alverden ud over lidt småsnak og dans hist og her, men hvor var det fedt for én gangs skyld at kunne gå 100% op i alt, der blev spillet - og til tider endda overrasket, når et obskurt mix eller en ditto B-side dukkede op mellem "Strangelove", "Precious", "Enjoy the Silence" og alle de andre herlige schlagere. Jeg mener: De spillede endda en demoversion af "Ice Machine", hvor der var et helt uhørt svirp i trommerne. Der blev altså ikke blot spillet Depeche Mode, men Depeche Mode for kendere.

Publikummet var dog lidt usædvanligt for et klubarrangement: I høj grad par midt i 30'erne, der tog ud for at svinge støvlerne til liflige toner fra ungdommens søde tid. Men så igen: Selvom jeg stadig betragter gruppen som et going concern, skal jeg da heller ikke nægte, at der var en del nostalgi over foretagendet for mit vedkommende... Også selvom én af mine yndlingsvendinger er "nostalgi æder sjæle op".

Pga. byens røvelendige infrastruktur var jeg først tilbage i Søborg halv syv i morges. Hvorefter jeg gik på Facebook og - i et af de underlige sammenfald, skæbnen ind imellem byder på - stødte på min gamle klassekammerat Michael fra Voel. Den eneste af mine venner derinde, der var online. Skægt, eftersom det var ham, der for et hav af år siden - også før jeg selv andægtigt købte Black Celebration på min blå mandag i Århus - fik mig tændt på Depeche Mode. Kan huske, at han konstant tiggede vores aldrende, rødmende engelsklærer om detaljerede udlægninger af saftige tekster som "Master and Servant" og "Dressed in Black"...

Vågnede for en times tid siden. Tilstanden er ikke for god. Men skal have valgt nogle tekster ud til på tirsdag, hvor der igen er åben scene på Bureauet, så jeg kan ikke hvile for længe på laurbærrene.

Ingen kommentarer: