søndag den 7. september 2008

Tanker på en septembersøndag

Den væsentligste nød, jeg har at knække lige nu: Tanken om, at kærlighed sagtens kan have en permanent karakter uden at skulle føre til noget.

***

Ægte kærlighed kan f.eks. være at have viljen til at smide sine gener på tidernes mødding for den rette.

***

Den kedelige erkendelse af, at jeg, selvom jeg bliver til ved at være noget for andre mennesker, ikke kan holde ud at dele bopæl med nogen i længere tid. Ikke lige med det samme, i hvert fald. Mit ego får kvalme og udslæt af restriktioner.

***

Styrken til at kaste dem af mig, der mere er forelskede i idéen om, hvad de selv ville ønske, at jeg var, end i det, jeg rent faktisk er.

***

Omvendt: Modet til at forklare dem ordentligt - om muligt - hvordan det, jeg er, hænger sammen, før det kommer dertil. Og modet til at se den deraf følgende sårbarhed som en nødvendig risiko.

***

"I don't belong to noone / But I want to be with you / I can't be owned by noone / What am I supposed to do? / I can't see the sense in your leaving / All I need is your love to believe in / And for you I would do what I can / But I can't change the way that I am" - New Order: "Dream Attack" (Technique, 1989).

***

Åbenhed, åbenhed, åbenhed. Uden filter. Uden hæmninger. Med roser og torne og det hele. Amourøs punk: "Three chords and the truth".

***

Tre noter om køn

1

"Mænd er nogle svin", lyder det ofte fra "spindesiden". "Kvinder er traumatiserende", har jeg altid lyst til at tilføje. Virkning følger årsag på begge sider af stregen - kønnene har ikke noget at lade hinanden høre. At formerne måske er forskellige betyder ikke, at kynismen ikke er lige stor begge steder. Og uanset hvad begynder den med et sår, der aldrig rigtigt bliver helet.

Den første årsag? Kærligheden. Altid kærligheden.

2

Fat det så, kvinder! Jeg gider ikke at tage en halv milliard mavebøjninger og cykle udsigtsløst i timevis, mens jeg fråder mere ud af munden end Bjarne Riis på EPO, for at ligne noget fra en undertøjsreklame. Havde jeg haft lyst til at hamre søm i eller rode med vandrør, var jeg nok også blevet håndværker i stedet. Og jeg gider altså heller ikke at betale regningen for den ex-kæreste, der var gift med mor, aldrig gad at vaske op eller slog, når ordene slap op, bare fordi jeg har den samme slags tingest dinglende mellem benene. Ligesom jeg altså heller ikke gider at fortælle min partner hvilken kjole, hun ser bedst ud i, som en anden rådgiver fra Versace.

Leve kroppenes forskelligheder - det er det, der gør hver enkelt spændende! Leve forskelligheder i det hele taget - hvor glade er det lige, I selv er for at "skulle" have hvepsetalje, enorme forlygter samt både karriere og blændende evner ved kødgryderne? Leve evnen til altid at operere uden fordomme og negative forventninger! Og leve evnen til at kunne tænke selv, klæde sig selv, bære sig selv - for tro mig: Den er 130 gange mere sexet end nogen kjole!

Ud med kønsrollerne og gennemsnittene! Ind med de levende mennesker!

3

Jeg er mit helt eget køn. Og det er du også.

Ingen kommentarer: