mandag den 1. september 2008

Læsninger

Sidste blog-indlæg i nogle dage. Nu går turen mod Nørrebro til en kort periode uden net, men forhåbentligvis masser af hyggelæsning i lampens skær.

Kværner i den grad bøger for tiden. Status over de seneste: Brandes' Danske Digterportrætter, der (naturligvis) viste sig indirekte at beskrive dansk poesis løsrivelse fra romantikken og forskellige stadier frem mod Det Moderne Gennembrud - med I.P. Jacobsen som den naturlige kulmination på gennemgangen, selvom der også er tilført et lidt svagt stykke om Wilhelm Dinesen til sidst. Dermed er bogen en implicit selvhyldest... Men jeg tager virkelig hatten af for hans læsninger af især H.C. Andersen, Frederik Paludan-Møller og Jacobsen, der både er overrumplende indsigtsfulde og ikke så lidt underholdende. Har også gjort mig færdig med Ungarettis Glæde Ved Skibbrud. Den havde nok været en større bog, hvis ikke man i forvejen havde absorberet diverse stiltræk fra hans efterlignere - for mig syntes den faktisk at være en lidt fersk oplevelse - men de voldsomme digte, han skrev i skyttegravene under 1. Verdenskrig, gjorde dog et vist indtryk. Åh ja, og ned er også gledet Danske Konger før Gorm den Gamle, der vel er det mest kompetente forsøg på at kaste lys over begivenhederne i de århundreder, hvor forhistorisk tid gradvist blev til historisk tid, jeg endnu har læst. Men dog også en lettere mangelfuld, synes jeg... Men ok, det skal siges, at jeg i et par årtier har været specielt fascineret af den fase i historien, som i lige dele taler til min fantasi og mit detektiv-instinkt, og at jeg selv har lavet stakkevis af noter og teser i den forbindelse, som jeg har lovet mig selv at få en bog ud af, inden jeg en dag spiser gulerødder nedefra...

Ellers er der ikke sket så meget. Fik hentet post hos Melanie og havde sidste arbejdsdag hos NCC. I morgen møder jeg på Carlsberg til nye rutiner.

Og så har de sidste par dages konsummering af burger med fritter motiveret mig til at holde grøn aften: Smørstegte østershatte på rugbrød med tilhørende stilktomater og biodynamisk sødmælk. Mums!!!

Ingen kommentarer: