torsdag den 21. august 2008

Kaos og orden og The Stooges

En af de dage, hvor man bare har ladet stå til. Fik mig for første gang i lang tid en ordentlig nattesøvn, men der skal mere til, kan jeg mærke, før jeg er helt mig selv igen. Så nu tager jeg det rooooooligt.

Men har dog fået indplaceret den klassiske Stooges-sangtitel "Now I Wanna Be Your Dog" i dagens digt på en måde, der hverken virker klichéfyldt eller banker den evt. læser oven i hovedet med pointen. Det har jeg gerne villet gøre længe. Selvfølgelig lykkedes det først, da jeg tænkte mindst på det. Man kan sgu ikke fortælle poesien, hvad den skal gøre. Den skal nok komme til en, men kun når den selv virkelig gerne vil.

Nok derfor, jeg i den grad holder af poesi. Og katte. Og folk, der fungerer på samme måde.

Ved faktisk ikke, om det samme kan siges om mig. Som en veninde sagde (sådan omtrent) forleden: "Det er sært, at du på den ene side er helt vildt outreret, på den anden side bundet så meget op på familie og rødder". Med andre ord: Jeg var en blanding af det viltre og det regelbundne. Godt set. Og eftersom jeg i hele min grundholdning er holist, ser jeg ikke den store modsætning i på det ene niveau at være ganske radikal, på et andet relativt konservativ. Jeg tror ikke på, at man kan bygge broer ind i fremtiden uden at kende sit ophav grundigt, og jeg tror heller ikke på den uhæmmede, konstante selvoverskridelse. Man må have et centrum i sin personlighed, og er man ved at tabe det af syne, må man lige stoppe op og opsummere, før man bryder mønstre op igen. Det korte af det lange er vel, at jeg ikke er rendyrket anarkist, for så ville jeg pt. forstøve. Men mit liv har indtil videre set mig nærme mig den tilstand i højere og højere grad, og jeg fascineres til stadighed af fænomener og personer, der - også gerne hylende og skrigende - trækker mig i den retning. Det højere mål er vel en frigjorthed med plads til al bagagen.

Nå, lommefilosofi nok for i dag. Man bliver træt af at være så klog, hæhæ.

Ingen kommentarer: